W jaki sposób uczy się sztuczna inteligencja? Od algorytmów do inteligentnych systemów

W jaki sposób uczy się sztuczna inteligencja? / Sztuczna inteligencja AI / ShutterStock

Sztuczna inteligencja i jej zdolność do uczenia się stanowi rewolucję w dziedzinie informatyki. Przyjrzymy się więc procesowi uczenia się sztucznej inteligencji, od podstawowych algorytmów po zaawansowane techniki.

rozwiń >

Sztuczna inteligencja jest dziedziną informatyki, która zajmuje się tworzeniem inteligentnych systemów zdolnych do rozumienia, uczenia się i podejmowania decyzji na podstawie dostępnych danych. Proces uczenia się jest kluczowym elementem w rozwoju sztucznej inteligencji. W tym artykule przyjrzymy się, w jaki sposób sztuczna inteligencja uczy się i jakie są kluczowe etapy tego procesu.

Algorytmy i dane - fundamenty uczenia maszynowego

W celu zrozumienia procesu uczenia maszynowego, należy zwrócić uwagę na podstawowe elementy, jakimi są algorytmy i dane. Algorytmy są matematycznymi modelami, które pozwalają systemom sztucznej inteligencji analizować dane i budować modele predykcyjne. Przykłady algorytmów wykorzystywanych w uczeniu maszynowym to:

Sieci neuronowe
Są one inspirowane działaniem ludzkiego mózgu i składają się z połączonych ze sobą sztucznych neuronów. Sieci neuronowe są wykorzystywane w zadaniach takich jak rozpoznawanie obrazów, przetwarzanie języka naturalnego czy predykcja.

Drzewa decyzyjne
To struktury hierarchiczne, które pozwalają na podział danych na podstawie serii pytań i reguł. Drzewa decyzyjne są stosowane w zadaniach klasyfikacji i predykcji.

Maszyny wektorów nośnych (SVM)
SVM jest algorytmem uczenia maszynowego wykorzystującym techniki matematyczne do tworzenia modeli klasyfikacyjnych. SVM jest szczególnie skuteczny w zadaniach separacji liniowej i nieliniowej.

Dane stanowią drugi kluczowy element uczenia maszynowego. Dobre dane treningowe są niezbędne do zbudowania skutecznego modelu. Przykłady rodzajów danych wykorzystywanych w uczeniu maszynowym to:

Obrazy
Dane obrazowe są szeroko wykorzystywane w zadaniach rozpoznawania obiektów, detekcji twarzy czy segmentacji obrazu.

Tekst
Dane tekstowe są wykorzystywane w analizie sentymentu, przetwarzaniu języka naturalnego czy generowaniu tekstu.

Dane numeryczne
Dane numeryczne są powszechnie wykorzystywane w zadaniach predykcyjnych, takich jak prognozowanie sprzedaży, analiza finansowa czy wykrywanie oszustw.

Uczenie nadzorowane: nauka na podstawie etykietowanych danych

Uczenie nadzorowane jest jednym z najpopularniejszych podejść w uczeniu maszynowym. Polega na nauczaniu systemu SI na podstawie etykietowanych danych treningowych, gdzie każdy przykład danych ma przypisaną oczekiwaną etykietę lub wynik. Przykłady zastosowań uczenia nadzorowanego to:

Klasyfikacja
Uczenie nadzorowane jest często wykorzystywane w zadaniach klasyfikacji, gdzie system SI ma nauczyć się przyporządkowywania nowych danych do określonych klas. Przykładem może być klasyfikacja wiadomości e-mail jako "spam" lub "nie-spam".

Regresja
Uczenie nadzorowane jest również stosowane w zadaniach regresji, gdzie system SI ma przewidywać wartość numeryczną na podstawie dostępnych danych. Przykładem może być prognozowanie cen nieruchomości na podstawie cech takich jak powierzchnia, lokalizacja czy liczba pokoi.

Wykrywanie anomali
Uczenie nadzorowane może być również stosowane w zadaniach wykrywania anomali, gdzie system SI jest nauczony rozpoznawać nietypowe wzorce w danych. Przykładem może być wykrywanie podejrzanych transakcji w systemach płatności.

Uczenie nienadzorowane: poszukiwanie wzorców i struktur danych

Uczenie nienadzorowane to kolejne podejście w uczeniu maszynowym, które polega na odkrywaniu wzorców i struktur w danych nieetykietowanych. Oznacza to, że system SI jest nauczony samodzielnie identyfikować podobieństwa, grupować dane czy redukować wymiarowość. Przykłady zastosowań uczenia nienadzorowanego to:

Grupowanie danych
Uczenie nienadzorowane jest często wykorzystywane do grupowania danych na podstawie ich podobieństwa. Przykładem może być grupowanie klientów na podstawie ich preferencji zakupowych lub grupowanie artykułów prasowych na podstawie tematów.

Redukcja wymiarowości
Uczenie nienadzorowane może być stosowane do redukcji wymiarowości danych, czyli zmniejszenia liczby cech lub zmiennych opisujących dane. Przykładem może być redukcja wymiarowości w analizie danych obrazowych lub analizie danych genetycznych.

Generowanie reguł
Uczenie nienadzorowane może pomóc w odkrywaniu ukrytych reguł i zależności w danych. Przykładem może być generowanie reguł asocjacyjnych w dziedzinie analizy koszyka zakupowego, które mogą wskazywać na powiązania między produktami.

Wzmocnienie: uczenie się na podstawie nagród i kar (kontynuacja)

Wzmocnienie to jedno z najważniejszych podejść w uczeniu maszynowym, które opiera się na koncepcji agenta podejmującego działania w środowisku i otrzymującego nagrody lub kary w zależności od wyników tych działań. W tym podejściu, sztuczna inteligencja uczy się poprzez eksplorację i interakcję ze środowiskiem, aby znaleźć optymalne strategie, które prowadzą do maksymalizacji nagród lub minimalizacji kar.

Przykłady zastosowań uczenia przez wzmocnienie:

Autonomiczne samochody
Uczenie przez wzmocnienie ma zastosowanie w rozwoju samochodów autonomicznych. Systemy AI uczą się, jak odpowiednio reagować na różne sytuacje drogowe, takie jak hamowanie w odpowiednim momencie czy zmiana pasa ruchu, aby zapewnić bezpieczną i efektywną jazdę.

Gry komputerowe
Uczenie przez wzmocnienie jest często wykorzystywane w rozwoju sztucznej inteligencji w grach komputerowych. Agenci AI uczą się strategii i taktyk, poprzez interakcję z grą i maksymalizację zdobywanych punktów lub osiągnięcie określonych celów.

Sterowanie robotami
Uczenie przez wzmocnienie jest również stosowane w robotyce. Roboty uczą się, jak wykonywać zadania związane z manipulacją obiektami, poruszaniem się w trudnym terenie lub wykonywaniem precyzyjnych operacji, takich jak operacje chirurgiczne.

Zaawansowane techniki uczenia maszynowego

Pozostają jeszcze zaawansowane techniki uczenia maszynowego. Chodzi o pojęcia takie jak głębokie uczenie (deep learning), transfer learning, uczenie z niewielką ilością danych (few-shot learning) oraz generowanie adversarialne. Ich zastosowanie ma ogromny wpływ na rozwój sztucznej inteligencji.

Przyjrzymy się poszczególnym zaawansowanym technikom uczenia maszynowego:

Głębokie uczenie (Deep Learning)
Głębokie uczenie to technika oparta na sieciach neuronowych o wielu warstwach. Pozwala na analizę złożonych danych, takich jak obrazy, dźwięki czy tekst, co znacznie zwiększa zdolności predykcyjne i rozumienie systemów SI.

Transfer Learning
Transfer Learning to technika, która polega na wykorzystaniu wiedzy i umiejętności z jednej dziedziny do poprawy wyników w innej dziedzinie. Na przykład, model uczenia maszynowego nauczony rozpoznawania obrazów psów może mieć transferowalną wiedzę do rozpoznawania innych zwierząt.

Uczenie z niewielką ilością danych (Few-shot Learning)
Few-shot Learning to technika umożliwiająca uczenie maszynowe przy minimalnej ilości dostdostępnych danych treningowych. Dzięki temu, systemy AI są w stanie nauczyć się nowych zadań, nawet jeśli mają ograniczoną ilość przykładów. Przykładem zastosowania tej techniki jest rozpoznawanie emocji na podstawie niewielkiej liczby obrazów twarzy.

Generowanie adversarialne
Generowanie adversarialne to technika polegająca na tworzeniu nowych danych, które są subtelnie zmienione, aby wprowadzić błąd w predykcjach systemu AI. Ta technika jest wykorzystywana, aby testować odporność modeli na ataki i zabezpieczać je przed potencjalnymi lukami.

Podsumowanie

Proces uczenia się jest nieodłącznym elementem rozwoju sztucznej inteligencji. Poprzez odpowiednie algorytmy i dane treningowe, systemy AI są w stanie analizować, rozpoznawać wzorce i podejmować decyzje na podstawie zgromadzonej wiedzy. Uczenie nadzorowane, nienadzorowane i przez wzmocnienie to trzy kluczowe podejścia, które umożliwiają systemom AI stawanie się coraz bardziej inteligentnymi i skutecznymi w różnorodnych zastosowaniach.

 

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Sztuczna inteligencja (AI)
Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)
02 kwi 2024

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365
27 mar 2024

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

Przełom dla ludzkości, praw człowieka i robotów - podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji
13 mar 2024

Trzeba stanowczo stwierdzić, że to przełom dla ludzkości, przełom dla praw człowieka, przełom dla pracowników i przełom dla robotów oraz automatyzacji. W dniu 13 marca 2024 r. podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji, AI (Artificial Intelligence Act). To pierwszy w UE tego typu akt. Był bardzo wyczekiwany przez prawników, pracowników, wielkie koncerny, przedsiębiorców ale i po prostu obywateli. 

W tych zawodach sztuczna inteligencja nam nie zagraża
13 mar 2024

Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy liczbę miejsc pracy nawet o 40%. W dużej części będą to pracownicy umysłowi. A jakie zawody nie są zagrożone przez sztuczną inteligencję?

Polacy wciąż boją się, ze sztuczna inteligencja zabierze im pracę
04 mar 2024

Już prawie 60 proc. Polaków obawia się wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość swojego stanowiska pracy. To dane z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje – styczeń 2024”. Pracownik przyszłości powinien umieć efektywnie wykorzystać możliwości oferowane przez AI. 

77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?
22 lut 2024

Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

Czy sztuczna inteligencja jest szkodliwa dla środowiska?
22 lut 2024

Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego? 

Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?
19 lut 2024

Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji
02 lut 2024

Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

Jak wykorzystać Gen. AI w biznesie? [10 zasadniczych kroków] Czy umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną już teraz?
01 lut 2024

W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.

pokaż więcej
Proszę czekać...