REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?

Cyberprzestępcy atakują branżę medyczną
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

Branża medyczna na celowniku cyberprzestępców

REKLAMA

Branża ochrony zdrowia musi być wyjątkowo czujna. O tym, jakie konsekwencje może nieść za sobą atak ransomware na placówki medyczne, przekonała się w 2023 roku spółka ALAB Laboratoria. Cyberprzestępcy zapewniali, że zdobyli ponad 230 GB danych. Część z nich udostępnili w sieci.

REKLAMA

- Atakujący zmienili sposób działania. Dziś nie koncentrują się na szyfrowaniu danych i żądaniu okupu za ich odszyfrowanie. Za to wykradają wrażliwe lub po prostu ważne informacje i grożą ich upublicznieniem, jeśli nie otrzymają zapłaty od zaatakowanej organizacji. W przypadku placówek medycznych ta groźba nabiera szczególnego znaczenia, bo dysponują one bardzo wrażliwymi danymi dotyczącymi stanu zdrowia tysięcy osób – wyjaśnia Mateusz Ossowski, CEE Channel Manager w Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.

Mniejsze inwestycje, większy optymizm

W 2022 roku 77% respondentów z sektora ochrony zdrowia doświadczyło naruszenia bezpieczeństwa poczty elektronicznej - wynika z badania przeprowadzonego przez niezależną firmę badawczą Vanson Bourne na zlecenie Barracuda Networks. 45% stwierdziło, że czuje się "dużo" bezpieczniej niż w poprzednim roku (dla porównania w innych branżach jest to 34%). Tylko 10% ankietowanych przyznaje, że zainwestowało w cyberbezpieczeństwo więcej niż w poprzednich latach.

Statystyki ataków na sektor medyczny

Ransomware

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• 60% badanych organizacji z sektora opieki zdrowotnej zostało zaatakowanych przez ransomware
• 29% zgłosiło dwa lub więcej udanych incydentów związanych z ransomware 
• 59% było w stanie przywrócić zaszyfrowane dane za pomocą kopii zapasowych
• 22% zapłaciło okup, aby odzyskać swoje dane

Atak za pomocą poczty elektronicznej

• 3,5 dnia – tyle organizacjom z sektora opieki zdrowotnej zajmuje średnio wykrycie i zlikwidowanie incydentu związanego z bezpieczeństwem poczty elektronicznej
• Średni koszt najdroższego ataku zbliżył się do miliona dolarów (975 000 USD)
• Największymi przeszkodami utrudniającymi szybką reakcję i likwidację incydentu były brak automatyzacji (40%) oraz brak budżetu (34%).
• 29% utraciło wrażliwe, poufne lub krytyczne dane

Ataki spear phishing

• 8% organizacji z sektora opieki zdrowotnej uznało, że brak im przygotowania na atak spear phishing
• 32% doświadczyło takiego ataku w 2022 roku
• 60% organizacji dotkniętych atakiem spear phishing stwierdziło, że komputery lub inne maszyny zostały zainfekowane przez złośliwe oprogramowanie lub wirusy
• 60% zaatakowanych doświadczyło kradzieży poufnych lub wrażliwych danych 
• 70% zaatakowanych zgłosiło kradzież loginów lub przejęcie konta, a 40% – bezpośrednią stratę finansową

Jak poprawić bezpieczeństwo

Cyberataki wykorzystujące pocztę e-mail ciągle ewoluują, dzięki czemu, niestety, są wciąż są bardzo skuteczne. 

REKLAMA

- Placówki medyczne muszą mieć solidne zabezpieczenia poczty elektronicznej, z silnymi mechanizmami uwierzytelniania, przynajmniej z wieloskładnikową autentykacją. Dobrą praktyką jest wdrożenie polityki Zero Trust i wprowadzenie ograniczonych praw dostępu, zautomatyzowanej reakcji na incydenty i monitorowania zagrożeń opartego na sztucznej inteligencji. Wszystko to powinno być wzmocnione ciągłą edukacją pracowników, aby wiedzieli, jak rozpoznawać i zgłaszać podejrzane wiadomości – tłumaczy Mateusz Ossowski z Barracuda Networks.

Mechanizmy obronne poczty elektronicznej powinny stanowić część zintegrowanej platformy bezpieczeństwa, która zapewnia zespołowi IT pełną widoczność całego środowiska informatycznego oraz zdolność do wykrywania i reagowania na incydenty lub wzorce zachowań wskazujące na obecność intruzów.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

Przełom dla ludzkości, praw człowieka i robotów - podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji

Trzeba stanowczo stwierdzić, że to przełom dla ludzkości, przełom dla praw człowieka, przełom dla pracowników i przełom dla robotów oraz automatyzacji. W dniu 13 marca 2024 r. podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji, AI (Artificial Intelligence Act). To pierwszy w UE tego typu akt. Był bardzo wyczekiwany przez prawników, pracowników, wielkie koncerny, przedsiębiorców ale i po prostu obywateli. 

W tych zawodach sztuczna inteligencja nam nie zagraża

Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy liczbę miejsc pracy nawet o 40%. W dużej części będą to pracownicy umysłowi. A jakie zawody nie są zagrożone przez sztuczną inteligencję?

REKLAMA

Polacy wciąż boją się, ze sztuczna inteligencja zabierze im pracę

Już prawie 60 proc. Polaków obawia się wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość swojego stanowiska pracy. To dane z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje – styczeń 2024”. Pracownik przyszłości powinien umieć efektywnie wykorzystać możliwości oferowane przez AI. 

77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?

Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

Czy sztuczna inteligencja jest szkodliwa dla środowiska?

Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego? 

Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?

Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

REKLAMA

Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

Jak wykorzystać Gen. AI w biznesie? [10 zasadniczych kroków] Czy umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną już teraz?

W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.

REKLAMA