REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?

Ludzie już nie obawiają się sztucznej inteligencji?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

Ludzie już nie obawiają się sztucznej inteligencji?

Sztuczna inteligencja była tematem numer jeden w 2023 roku. W tym pozostanie wiodącym trendem, ale wciąż liczba osób, które korzystają z tych narzędzi w sposób komercyjny jest stosunkowo niska. Dlatego w nadchodzącym czasie uwaga zostanie skupiona na rozwoju Gen AI w kierunku komercyjnym oraz odpowiedzeniu na pytanie: jaką wartość można uzyskać z wykorzystania tych narzędzi?

REKLAMA

Ogromny rozwój inteligencji to oczywiście nieuniknione pytania i obawy o to, czy maszyny będą zagrożeniem dla pracowników i czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka:

REKLAMA

– W mojej opinii te pierwsze emocje już opadły. Ludzie zrozumieli, że rozwój sztucznej inteligencji tak naprawdę tylko pomoże osiągnąć nam jeszcze większą produktywność. Stajemy się coraz bardziej rozsądni w kwestii użycia AI - zarówno w produktywny, ale też bezpieczny sposób. Jak mówi powiedzenie: nie stracisz pracy na rzecz AI, tylko na rzecz kogoś, kto jej używa. Sztuczna inteligencja stała się więc integralną częścią naszej codzienności i ludzie zaczęli to akceptować. Następnym krokiem jest to, abyśmy mogli w pełni świadomie z niej korzystać w celu usprawnienia swojej pracy. – komentuje Paul Hewitt, Global Head of Data & AI, Luxoft. 

W szerszej perspektywie, wykorzystanie Gen AI wzmocni ludzi i sprawi, że będą bardziej produktywni. – Doskonałym przykładem na to są programiści korzystający z takich narzędzi jak GitHub Copilot, aby przyspieszyć swoją pracę i proces tworzenia kodu oprogramowania. Dlatego też w 2024 roku zaobserwujemy wzmożony nacisk na faktyczne wdrażanie narzędzi i komercyjne korzystanie z nich. – dodaje Paul Hewitt.  

Z raportu firmy Accenture Technology Vision 2024 wynika, że generatywna sztuczna inteligencja może przyczynić się do wygenerowania globalnych przychodów na poziomie 6-8 bilionów dolarów poprzez optymalizację niemal połowy czasu pracy (44 proc.) w organizacjach oraz zwiększenie wydajności w 900 zawodach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybory pod okiem AI

REKLAMA

Czy to będzie wielki test? Rok 2024 już został okrzykniętym „rokiem pierwszych wyborów AI”. W nadchodzących miesiącach rekordowa liczba osób w skali światowej pomaszeruje do urn, aby głosować. Sztaby wyborcze chętnie będą wykorzystywać sztuczną inteligencję np. do analiz danych i tworzenia precyzyjnie kierowanych komunikatów. Dzięki możliwościom AI do zbierania niemal nieskończonych ilości informacji i tworzenia spersonalizowanych treści, będzie można wpływać na opinię publiczną, a poprzez analizę danych na temat wzorców głosowania, kampania będzie mogła być kierowana do wyborców w czasie rzeczywistym za pomocą umieszczania reklam opartych na konkretnym algorytmie. O ile korzystanie z AI w taki sposób nie jest niczym złym, to wykorzystywanie tak potężnej technologii w kontekście polityki ma również swoje ciemne strony. 

Mamy tu na myśli oczywiście wykorzystanie AI do manipulacji społeczeństwem, a także rozpowszechnianie deepfakes. Chociaż trudno powiedzieć w jakim stopniu fałszywe informacje będą w stanie faktycznie wpłynąć na wyniki wyborów, to skala ich rozprzestrzeniania się jest ogromna. Coraz trudniej jest rozpoznać, co jest prawdziwe, a co wygenerowane przez maszynę. Zaledwie kilka lat temu stworzenie deepfake wymagałoby zaawansowanych umiejętności technicznych, ale generatywne AI uczyniło to łatwym i dostępnym dla każdego.” – komentuje Paul Hewitt z Luxoft.  

Deepfake - jak nie dać się oszukać 

Nawet renomowane źródła mogą zostać oszukane przez treści generowane przez sztuczną inteligencję. Przykładem jest sytuacja, kiedy to przesłane przez użytkowników obrazy generowane przez sztuczną inteligencję, rzekomo przedstawiające kryzys w Izraelu i Gazie, zalały rynki obrazów stockowych, takie jak Adobe. Istnieją również zarzuty, że deepfakes zostały użyte podczas wyborów w Argentynie, Nowej Zelandii i Turcji w ciągu ostatniego roku. 

- Dlatego też nadchodzący rok będzie kluczowy dla tych, którzy walczą z rozprzestrzenianiem się takich treści. Możemy to nazwać nowym rodzajem ryzyka prawnego, o którym nikt do tej pory nie myślał. I teraz pojawia się sporo pytań: Jak to wszystko uregulować? Jak możemy uregulować rzeczy, które potencjalnie są w stanie wpłynąć na myśli i opinie milionów ludzi? Zdelegalizować? Ale w jakim stopniu? – komentuje Paul Hewitt. Obecnie dostępne programy do śledzenia i rozpoznawania treści nie zawsze są w stanie wykryć fałszywą informację. 

Ekspertka dodaje: - Oczywiście każdy dostawca takich usług wprowadza nowe narzędzia, usprawnienia oferowanych systemów, co możemy porównać trochę do wyścigu zbrojeń: kto szybciej dojdzie do tego, jak skutecznie walczyć z niebezpiecznymi i fałszywymi działaniami. Myślę, że ten cały proces będzie ewolucją i nie zadzieje się w ciągu miesięcy. Dlatego też rok wyborczy będzie ogromnym i trudnym eksperymentem w kontekście wykrywania fałszywych informacji generowanych przez sztuczną inteligencję, a także zapobieganiu pojawiania się tych treści.

Co nas czeka w 2024 r.? Ten rok ostudzi emocje i będzie rokiem podania sobie ręki przez człowieka i maszynę – na przykład w obszarach związanych z pracą i produktywnością. Rok 2024 będzie też czasem, w którym uwagę skupimy na użytkowaniu Gen AI w sposób pozwalający na usprawnienie pracy człowieka, a także na przesunięcie granic wydajności i kreatywności. Natomiast w innych aspektach – takich jak kwestie polityki czy wyborów – trudno będzie mówić o spokoju. Na pewno w nadchodzących miesiącach ludzie poświęcą również wiele czasu na to, aby uporządkować regulacje prawne dotyczące korzystania z zasobów i technologii AI. Z pewnością potrzebny jest pilny globalny wysiłek na arenie międzynarodowej, aby ustalić podstawowe zasady dotyczące korzystania z technologii AI – zarówno w użytku komercyjnym, jak i w przypadku wyborów i kampanii politycznych. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

Sterowanie komputerem falami mózgowymi, mruganiem oczu, mrugania lub zaciskaniem zębów. AI + Neurotechnologia dla integracji niepełnosprawnych

Dwie firmy połączyły siły w celu wsparcia integracji osób niepełnosprawnych dzięki sztucznej inteligencji i neuro-technologiom. Celem jest rozwój i doskonalenie nowego rodzaju interfejsu mózg-maszyna, który przekształca różnorodne dane neurofizjologiczne (fale mózgowe, aktywność serca, mimikę twarzy, ruchy oczu) w polecenia mentalne. Pierwsze efekty będą widoczne już niedługo podczas sztafety z pochodnią olimpijską.

REKLAMA

Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

REKLAMA