REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji

Ponad połowa pracowników nie wie, czy ich firma wykorzystuje AI
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

Błędy w polityce informacyjnej firm

REKLAMA

Czy w Twojej firmie wykorzystuje się sztuczną inteligencję? 54 proc. pracowników nie potrafi odpowiedzieć na to pytanie. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez amerykańską firmę technologiczną UKG na 4 tysiącach pracowników w 10 krajach świata. Świadomość tego, czy i w jaki sposób firma korzysta z rozwiązań AI jest niewspółmiernie wyższa wśród menedżerów wyższego szczebla – wiedzę w tym zakresie zadeklarowało aż 78 proc. z nich. Takie rozbieżności wskazują na to, że polityka informacyjna firm wymaga poprawy. 

REKLAMA

- Organizacje muszą bardziej otwarcie informować o tym, jak wykorzystują sztuczną inteligencję w miejscu pracy. To warunek konieczny, jeśli chcą uzyskać przewagę konkurencyjną oraz zdobyć i utrzymać zaufanie swoich pracowników – mówi Dan Schawbel, z firmy Workplace Intelligence, która współpracowała z UKG przy realizacji badania.

Czy pracownicy ufają przełożonym

REKLAMA

Faktem jest, że wiele osób codziennie ma do czynienia ze sztuczną inteligencją, korzysta z niej, ale… o tym nie wie. Wspomniane wyżej badanie UKG pokazało, że pracownicy są generalnie otwarci na korzystanie ze sztucznej inteligencji w pracy. Jednak 3 na 4 pracowników zadeklarowało, że byłoby im łatwiej zaakceptować sztuczną inteligencję, gdyby ich firma bardziej przejrzyście informowała o tym, w jaki sposób AI może usprawnić ich pracę (78 proc.) oraz o tym, jak ich organizacja w praktyce wykorzystuje sztuczną inteligencję (75 proc.). Przejrzystość i sprawna komunikacja torują drogę do relacji opartych na zaufaniu i są elementami kluczowymi, aby przekonać pracowników do nadchodzących zmian. 

- Rozpoczynając wdrażanie AI w swojej firmie, sprawdź, w jakim stopniu Twoi pracownicy ufają opiniom przełożonych. Przeanalizuj to na wszystkich poziomach zarządzania, a także w zależności od stanowiska zajmowanego przez pracownika czy działu, w jakim pracuje. Mniejsze zaufanie wśród pracowników oznacza więcej wątpliwości wobec planowanych zmian, co niezawodnie wpłynie na tempo ich wdrażania - radzi Marcus Erb, wiceprezes ds. danych i innowacji w Great Place To Work.

Potrzeba więcej czasu, niż się wydaje 

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje sposób gromadzenia i analizowania danych. To ułatwia prognozowanie trendów, a tym samym pozwala firmom szybciej podejmować decyzje i zwiększać przewagę konkurencyjną. Liderzy mogą ulegać pokusie, aby przyspieszać proces wdrażania AI w firmie i traktować go jako priorytet w swojej pracy, koncentrując na nim cały swój czas i uwagę. Jednak Julian Lute, starszy doradca strategiczny w Great Place To Work, przestrzega: - Czas potrzebny pracownikom na przystosowanie się do zmian będzie dłuższy, niż myślisz. Tyle samo uwagi, ile poświęcasz procesowi wdrażania AI, powinieneś poświęcić na informowanie pracowników o tym, jak sztuczna inteligencja będzie pozytywnie wpływać na nich samych i ich możliwości rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysłuchać głosu pracowników

Dobrze, aby pracownicy mieli możliwość uczestniczenia we wdrażaniu AI w firmie. To może ujawnić wiele nieuświadamianych wcześniej wyzwań, a tym samym pozwoli uniknąć kosztownych błędów. Pracownicy, którzy otrzymają możliwość wpływania na sposób, w jaki firma wykorzystuje sztuczną inteligencję, mogą stanowić cenne źródło przydatnych firmie informacji zwrotnych. Współuczestnictwo w procesie zmniejsza także strach i stres w zespole powodowany brakiem przejrzystości w komunikacji. - Wsłuchuj się w głos pracowników. Buduj wśród nich nie tylko świadomość, że dzięki nowym technologiom mogą wykonywać dotychczasowe zadania szybciej i lepiej, ale i poczucie, że są współodpowiedzialni za przyszłość firmy – radzi Marcus Erb z Great Place To Work.

Niewystarczająca wiedza w danym zakresie to często upowszechnianie wielu mitów. To samo towarzyszyło pojawieniu się sztucznej inteligencji. Zapewne przyszłość i tak przyniesie wiele nowych kontrowersji. Liderzy będą musieli wykazać się większą umiejętnością słuchania, pogłębiania wiedzy swoich pracowników, dialogu i budowania relacji opartych na wzajemnym zrozumieniu i zaufaniu. Bez nowego modelu przywództwa firmom będzie trudno zapewnić sobie przewagę poprzez szybkie i sprawne wdrożenie sztucznej inteligencji w miejscu pracy.

Zobacz także: "Droga Lauro, czy mogę przeprosić...?". AI odpowiada już na wszystkie e-maile
To zmieni nasze życie. Polacy są o tym przekonani

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

Sterowanie komputerem falami mózgowymi, mruganiem oczu, mrugania lub zaciskaniem zębów. AI + Neurotechnologia dla integracji niepełnosprawnych

Dwie firmy połączyły siły w celu wsparcia integracji osób niepełnosprawnych dzięki sztucznej inteligencji i neuro-technologiom. Celem jest rozwój i doskonalenie nowego rodzaju interfejsu mózg-maszyna, który przekształca różnorodne dane neurofizjologiczne (fale mózgowe, aktywność serca, mimikę twarzy, ruchy oczu) w polecenia mentalne. Pierwsze efekty będą widoczne już niedługo podczas sztafety z pochodnią olimpijską.

REKLAMA

Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

REKLAMA