REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja w przemyśle: Wizja autonomicznych fabryk wspieranych sztuczną inteligencją

Alicja Strzemieczna
IIoT Sales Director Central Eastern Europe w Advantech
Rewolucja w przemyśle: Wizja autonomicznych fabryk wspieranych sztuczną inteligencją
Rewolucja w przemyśle: Wizja autonomicznych fabryk wspieranych sztuczną inteligencją
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszym świecie, gdzie kolejne innowacje technologiczne zmieniają oblicze rzeczywistości, przemysł również stoi u progu rewolucji, której głównym motorem będzie, a w wielu przypadkach już jest, sztuczna inteligencja (AI). To wizja nieodległej przyszłości, w której fabryki operują całkowicie autonomicznie, a sztuczna inteligencja sprawuje kontrolę nad wszystkimi aspektami łańcucha wartości, obejmując zaopatrzenie, produkcję, utrzymanie maszyn i ich modernizację – minimalizując jednocześnie ludzką ingerencję. 

Okazuje się, że ta przyszłość jest już na wyciągnięcie ręki. Wyniki najnowszego raportu McKinsey Global Survey[1] potwierdzają, że 93% firm produkcyjnych oczekuje znaczącego wpływu sztucznej inteligencji na ich działalność. To przełomowe odkrycie, które ma swoje źródło w obszarze danych.

REKLAMA

Dane motorem napędowym AI

REKLAMA

Rozpocznijmy naszą podróż w świat sztucznej inteligencji od fundamentalnego surowca – danych. W przemyśle przyszłości ogromne ilości informacji są przetwarzane i wykorzystywane do optymalizacji procesów. Pierwszym krokiem w tej rewolucji jest uporządkowanie danych i opuszczenie modelu ich silosowego składowania. Sztuczna inteligencja to mechanizm, który operuje na milionach zagregowanych informacji, więc kluczowe jest pierwotne pozyskanie danych z różnych obszarów, takich jak logistyka, produkcja czy kontrola jakości.

Analiza tak zgromadzonych danych umożliwia algorytmom sztucznej inteligencji nie tylko reagowanie na bieżące potrzeby, ale także przewidywanie przyszłych wydarzeń – to jest tzw. analityka predykcyjna. Dlatego tak istotne jest, abyśmy nie tylko zbierali dane, ale także umieli je skutecznie analizować i interpretować. To właśnie te dane stanowią fundament naszych wysiłków w kierunku efektywności, innowacyjności i autonomicznej działalności przemysłowej.

Po pierwsze: optymalizacja

Kluczowym elementem tej przyszłości jest utrzymanie predykcyjne (predictive maintenance) – podejście oparte na przewidywaniu awarii, zanim jeszcze do nich dojdzie. Dzięki temu fabryki mogą działać bez przestojów, zwiększając swoją wydajność i produktywność, a jednocześnie eliminując zbędne koszty.

REKLAMA

Wyobraźmy sobie fabrykę, w której nie występują usterki czy przestoje, ani zatrzymania pracy, ponieważ dedykowane rozwiązanie dokładnie przewiduje, kiedy maszyna ulegnie awarii, a także szacuje, jak długo będzie działać w optymalnej wydajności, pomijając rutynowe zakupy czy serwisy. Koncepcja ta zmniejsza ryzyko nieplanowanych przestojów i związane z nimi koszty.

Oszczędności wynikające z takiej optymalizacji są znaczące. Koszt naprawy uszkodzonej maszyny, zwłaszcza w przypadku nagłego przestoju, jest często wielokrotnie wyższy niż koszt zainstalowania systemu predykcyjnego. Wprowadzenie sztucznej inteligencji do procesów produkcyjnych może przynieść nawet do 25% oszczędności i zwiększyć dostępność sprzętu w parku maszynowym o około 20%[2].

Gdzie zatem należy poszukiwać pierwszych wdrożeń?

Całkiem prawdopodobneiż pierwsza w pełni zautomatyzowana i niezależna fabryka, opierająca się o AI pojawi się w branży automotive. To właśnie ten sektor od lat stoi na froncie wprowadzania i upowszechniania przełomowych rozwiązań. Co więcej, dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, na motoryzacji spoczywa odpowiedzialność związana z emisją gazów cieplarnianych, a więc także imperatyw wdrażania rozwiązań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, iż te dwa czynniki mają szansę wpłynąć na przyśpieszenie wdrożeń AI w obrębie produkcji. To wskazuje na gotowość sektora do adaptacji i wykorzystania nowych technologii w celu zwiększenia efektywności.

Dla kogo AI? W jakiej formie?

Jednak nie każdy podmiot, nawet wysoce rozwinięty, może pozwolić sobie na własny model AI do opracowania i wprowadzenia w życie. Nie chodzi tu o niedostatki jego innowacyjności, a raczej branżę w jakiej się porusza. Upraszczając, koncern farmaceutyczny specjalizuje się w produkcji leków. Jednak już jego działy R&D mogą przyśpieszyć swoje badania dzięki wykorzystaniu AI. 

Stąd przedsięwzięcia jak sztuczna inteligencja jako usługa (AIaaS – AI as a Service). Ten model biznesowy demokratyzuje dostęp do zaawansowanych technologii, umożliwiając firmom korzystanie z AI bez konieczności posiadania własnej, skomplikowanej infrastruktury. To otwiera drzwi do innowacji dla przedsiębiorstw każdej wielkości, przekształcając teoretyczne możliwości w praktyczne rozwiązania.

Fabryki bez światła?

Fabryki przyszłości, zarządzane przez sztuczną inteligencję (AI) oraz autonomiczne roboty i maszyny, mogą nie wymagać tradycyjnego oświetlenia, co jest symbolicznym obrazem zakładów produkcyjnych bez udziału ludzkiej siły roboczej, znanych jako "Dark Factories". Jednakże, istotne jest zauważenie, że taka perspektywa nie oznacza całkowitego zaniku roli pracowników.

AI i automatyzacja są narzędziami, których pracownicy używają do efektywnego prowadzenia procesów produkcyjnych. W kontekście przemysłu, pojawia się nowy model współpracy, przenoszący pewne funkcje z hali produkcyjnej do biura, gdzie zadania są delegowane, a decyzje wciąż pozostają w gestii ludzi. Warto podkreślić, że technologia nie zastępuje, lecz wspiera pracowników.

Niezmiennie pracownicy rozwijają swoje kompetencje, a wykwalifikowane kadry stanowią pożądaną wartość na rynku. Przedsiębiorstwa kształtują swoją kulturę organizacyjną, co stanowi kluczową konkurencyjną przewagę. W rezultacie, warto rozważać współpracę pomiędzy ludźmi a sztuczną inteligencją, zamiast rozpatrywać je jako konkurencyjne jednostki.

W okresie przejścia do nowej ery w produkcji, gdzie sztuczna inteligencja nie tylko wspomaga, ale kształtuje procesy produkcyjne, perspektywy rozwoju stają się nieograniczone. Efektywność to jedynie jedna z wielu korzyści wynikających z tej ewolucji. Osiągnięcia w tej dziedzinie otwierają nowe możliwości w przemyśle, gdzie granice są nieustannie przesuwane przez nieograniczony potencjał sztucznej inteligencji.

Alicja Strzemieczna – IIoT Sales Director Central Eastern Europe w Advantech

[1] The state of AI in 2023: Generative AI’s breakout year: https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-in-2023-generative-ais-breakout-year

[2] Czy sztuczna inteligencja może pomóc w audycie: https://www.rp.pl/finanse/art39166551-czy-sztuczna-inteligencja-moze-pomoc-w-audycie

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sztuczna inteligencja (AI)
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?

    Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

    Czy sztuczna inteligencja jest szkodliwa dla środowiska?

    Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego? 

    Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?

    Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

    Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji

    Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

    REKLAMA

    Jak wykorzystać Gen. AI w biznesie? [10 zasadniczych kroków] Czy umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną już teraz?

    W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.

    Handlowcy polubili sztuczną inteligencję. Ponad 60 proc. firm planuje w nią zainwestować

    Sztuczna inteligencja przekonuje do siebie handlowców? Wygląda na to, że tak. Nawet ponad 60 proc. firm z branży handlowej planuje zwiększyć inwestycje w sztuczną inteligencję (AI) w najbliższych 18 miesiącach. Skąd takie zainteresowanie?

    Czy pracownicy sektora finansowego powinni obawiać się sztucznej inteligencji?

    Sektor finansowy korzysta ze sztucznej inteligencji nie od dziś. W bankach możliwości na wykorzystanie nowych technologii jest dużo. Czy dalszy rozwój AI wiąże się z ryzykiem ograniczenia zatrudnienia w sektorze bankowym? 

    AI: Innowacja czy niepokój? Nowe badanie EY odsłania wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy

    W dobie dynamicznie rozwijającej się technologii, sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej powszechna w środowisku pracy, ale czy jej rosnąca obecność jest źródłem postępu, czy raczej powodem do niepokoju? Najnowsze badanie przeprowadzone przez EY, jedną z wiodących firm doradczych, rzuca światło na obawy pracowników związane z rosnącym wykorzystaniem AI w miejscu pracy. Wyniki badania ujawniają, że 71% pracowników odczuwa niepokój związany z wdrażaniem nowych, innowacyjnych rozwiązań, podkreślając obawy etyczne, prawne oraz ryzyko utraty pracy lub możliwości awansu.

    REKLAMA

    Rewolucja w przemyśle: Wizja autonomicznych fabryk wspieranych sztuczną inteligencją

    W dzisiejszym świecie, gdzie kolejne innowacje technologiczne zmieniają oblicze rzeczywistości, przemysł również stoi u progu rewolucji, której głównym motorem będzie, a w wielu przypadkach już jest, sztuczna inteligencja (AI). To wizja nieodległej przyszłości, w której fabryki operują całkowicie autonomicznie, a sztuczna inteligencja sprawuje kontrolę nad wszystkimi aspektami łańcucha wartości, obejmując zaopatrzenie, produkcję, utrzymanie maszyn i ich modernizację – minimalizując jednocześnie ludzką ingerencję. 

    Sztuczna inteligencja w nauce. Uniwersytet Warszawski przyjął wytyczne

    Sztuczna inteligencja w nauce. Uchwałę w sprawie korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia podjęła Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego. Regulacje dotyczą m.in. używania SI przy przygotowywaniu prac dyplomowych i zaliczeniowych.

    REKLAMA