REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligentne systemy transportowe. Co zmienia nowa dyrektywa?

Inteligentne systemy transportowe. Co zmienia nowa dyrektywa?
Inteligentne systemy transportowe. Co zmienia nowa dyrektywa?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rada UE przyjęła nowe przepisy zmieniające dyrektywę z 2010 r. dotyczącą wdrażania inteligentnych systemów transportowych. Aktualizacja rozwiązań sprzed trzynastu lat była konieczna, aby dostosować jej zapisy do aktualnych standardów technologicznych, przyspieszyć transformację cyfrową i wesprzeć europejską mobilność. 

W stronę bezpiecznego transportu: nowa dyrektywa o ITS

REKLAMA

Projekt zmian, które właśnie doczekały się akceptacji rady, został przedstawiony w grudniu 2021 r. jako część pakietu inicjatyw Europejskiego Zielonego Ładu. Celem wdrożenia nowych rozwiązań jest oszczędność czasu, ograniczenie emisji, zmniejszenie zatorów komunikacyjnych oraz uproszczenie planowania podróży. Przyjęcie nowej dyrektywy może okazać się bardzo ważnym elementem na drodze ku inteligentniejszej, bezpieczniejszej i wydajniejszej mobilności w całej Europie. 

REKLAMA

- Nowa dyrektywa dostosowuje już obowiązujące przepisy do nowych warunków technologicznych. Jej zapisy uwzględniają m.in. transport multimodalny oraz przyspieszą dostępność i zwiększą interoperacyjność danych cyfrowych zasilających różne usługi służące firmom transportowym. Dostęp do bardziej precyzyjnych danych pozwoli skuteczniej zarządzać ruchem i mobilnością pomiędzy różnymi rodzajami transportu – mówi Mateusz Pernak, prawnik z TC Kancelarii Prawnej.

Co zmienia nowa dyrektywa?

Znowelizowane przepisy poszerzają zakres stosowania poprzedniej dyrektywy o nowe usługi, w tym w zakresie multimodalnych informacji, rezerwacji i sprzedaży biletów (w tym aplikacje do wyszukiwania i rezerwacji podróży, również transportem publicznym, samochodowym czy rowerowym), komunikacji między pojazdami i infrastrukturą oraz zautomatyzowanej mobilności.

REKLAMA

Kolejną zmianą jest ustanowienie celów w zakresie cyfryzacji kluczowych informacji, dotyczących między innymi ograniczenia prędkości, robót drogowych i multimodalnych węzłów dostępu. W myśl ustawy nowe cele wyznaczone zostaną także w zakresie dostarczania podstawowych usług, takich jak informacje na temat bezpieczeństwa drogowego. Dzięki temu użytkownicy transportu zyskają dostęp do większej liczby informacji dostępnych w czasie rzeczywistym i dokładniejszych  systemów kontroli prędkości.

Nowelizacja utrzymała ramowy charakter dyrektywy o ITS z 2010 r. oraz stosowanie różnych interwencji technicznych na podstawie aktów wykonawczych i delegowanych. Nowa dyrektywa uwzględnia również program wdrażania rozłożony na minimum pięć kolejnych lat i określający dokładny zasięg geograficzny sieci drogowej, w odniesieniu do której dane nadające się do ponownego wykorzystania muszą być bezwzględnie dostępne.

Sprecyzowano też niezbędne rodzaje danych, które należy udostępniać na terenie całej Unii Europejskiej. Mowa o warunkach dostępu do tuneli i mostów, ograniczenia prędkości, projekty organizacji ruchu, stałe ograniczenia dostępu, zamknięcia dróg, roboty drogowe, czasowe środki zarządzania ruchem, jak również usługi krytyczne, takie jak usługi informacyjne związane z bezpieczeństwem ruchu.

Dwa lata na wdrożenie

Nowa dyrektywa w najbliższym czasie powinna zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Kolejnym etapem będzie jej implementacja przez Państwa członkowskie, które mają na to 24 miesiące od dnia wejścia w życie nowej dyrektywy. 

- Oczywiście nie będzie to łatwe - przyjęcie przepisów przez organy Unii Europejskiej to dopiero pierwszy krok ku poprawie Inteligentnych systemów drogowych. W najbliższych miesiącach i latach państwa członkowskie będą musiały podjąć wiele działań, aby  przełożyć przepisy na praktykę – dodaje prawnik TC Kancelarii Prawnej. 

TC Kancelaria Prawna jest jedną ze spółek należących do grupy Trans.eu - właściciela jednej z największych giełd ładunków w Europie, która od 17 lat dostarcza innowacyjne rozwiązania dla branży transportowo - logistycznej. Specjalizuje się w prawie transportowym, dlatego większość klientów spółki to firmy z branży Transport Spedycja Logistyka. Głównym profilem działalności kancelarii są usługi doradcze i reprezentacja w sprawach spornych. Swoimi działaniami wspiera również inne podmioty współpracujące z branżą TSL, m.in. koncerny paliwowe, firmy leasingowe. Specjalizuje się też w zakresie dochodzenia wierzytelności w Polsce i za granicą. 

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sztuczna inteligencja (AI)
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy sztuczna inteligencja to przełom czy bańka inwestycyjna?

    Od udostępnienia szerokiemu gronu użytkowników narzędzia Chat GPT mija dokładnie rok. Jak można się domyślić, sztuczna inteligencja a swoich entuzjastów i przeciwników. Wielu ekspertów uważaj również AI za bańkę inwestycyjną, która prędzej czy później pęknie. Jak jest naprawdę? 

    Sztuczna inteligencja zmieni miejsca pracy, ale ich nie wyeliminuje

    W listopadzie 2023 r. w Brukseli odbyła się druga edycja Europejskiego Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych. Przedmiotem dyskusji był wpływ sztucznej inteligencji (AI) na rynek pracy i status prawny pracowników. Przedstawiciele UE stanowczo podkreślali, że: pracownicy muszą czerpać korzyści z przełomowych rozwiązań, takich jak ChatGPTP. Deliberowano też o przyszłości pracy platformowej.

    Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%

    Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%. Według danych zawartych w najnowszym raporcie Talent Alpha „The World of Work AI-ed” ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence – AI). Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności.

    Jak sztuczna inteligencja może przydać się w administracji rządowej? Jak może pomóc obywatelom?

    Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie i sektorze publicznym? Z jakimi wyzwaniami się to wiąże? Jak wyedukować pracowników do współpracy z AI? raport pt. „Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego” bierze pod lupę te kwestie. 

    REKLAMA

    Inteligentne systemy transportowe. Co zmienia nowa dyrektywa?

    Rada UE przyjęła nowe przepisy zmieniające dyrektywę z 2010 r. dotyczącą wdrażania inteligentnych systemów transportowych. Aktualizacja rozwiązań sprzed trzynastu lat była konieczna, aby dostosować jej zapisy do aktualnych standardów technologicznych, przyspieszyć transformację cyfrową i wesprzeć europejską mobilność. 

    Projekt AI Act – co przyniosą unijne przepisy dotycząca sztucznej inteligencji?

    AI Act to projekt regulacji dotyczącej sztucznej inteligencji, która we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzi jednolite prawo związane z tym obszarem. Celem jest stworzenie takich ram prawnych, aby rozwiązania bazujące na mechanizmach sztucznej inteligencji były godne zaufania i zgodne z wartościami oraz prawami obowiązującymi w UE. Co szczególnie istotne, rozporządzenie ma też chronić zdrowie oraz bezpieczeństwo obywateli.

    Uwaga na teksty, które opracowuje nasz zleceniobiorca przy pomocy AI. Na co zwrócić uwagę w umowie z twórcą?

    W przestrzeni internetowej coraz więcej pojawia się tekstów, które są tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji (AI). Sporo twórców internetowych korzysta z technologii, którą daje nam np. ChatGPT. Na co należy zwrócić uwagę, podpisując umowę na określone teksty?

    7 wyzwań biznesowych, które może rozwiązać AI (z niewielkim wsparciem ludzi)

    Początki sztucznej inteligencji (AI) sięgają lat 50. XX wieku. W porównaniu do technologii takich jak telefon, komputery czy Internet, ewolucja AI przebiegała dotąd stosunkowo wolno. Wydaje się jednak, że nadszedł moment, w którym AI jest dostępna dla prawie każdego, a branża technologiczna wkracza w nowy rozdział. Wszyscy musimy zastanowić się nad tym, jak sztuczna inteligencja może pomóc nam robić więcej za mniej. Zastosowanie AI w pisaniu, tworzeniu obrazów czy produkcji muzyki to przełomowy moment w budowaniu świadomości społecznej związanej z możliwościami tej technologii.

    REKLAMA

    Badanie: Niemal co trzecia firma zwolniła w ostatnim roku minimum jedną osobę w wyniku automatyzacji oraz AI

    Większość firm uważa, że automatyzacja i AI przyczynią się do redukcji etatów (57 proc.). Pracownicy zaczynają tego doświadczać. Niemal co trzeci przedsiębiorca w ostatnim roku zwolnił co najmniej jedną osobę na rzecz robota lub sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. 

    Sztuczna inteligencja pomoże w leczeniu niepłodności. Wybierze zarodek, który da największą szansę na ciążę

    Naukowcy z kliniki Gyncentrum opracowali własny algorytm do oceny zarodków, który na podstawie 12 różnych parametrów w kilka minut identyfikuje najlepiej rozwijające się zarodki. Nowy algorytm oparty na sztucznej inteligencji ma stać się codzienną pomocą w pracy embriologów.

    REKLAMA