REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chat GPT - nowa broń hakerów i specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa!

ChatGPT
ChatGPT
Chat GPT - nowa broń nie tylko dla hakerów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chat GPT, to jedno z narzędzi AI. Wyścig zbrojeń pomiędzy dostawcami systemów bezpieczeństwa IT a hakerami nasili się wraz z nadejściem tej nowej tej broni, jaką jest generatywna sztuczna inteligencja. 

ChatGPT, Google Bard - era technologii AI

REKLAMA

Takie narzędzia jak ChatGPT czy Google Bard sprawiły, że technologia trafiła pod strzechy i stała się dostępna oraz bardziej zrozumiała dla przeciętnego konsumenta. Niektórzy się z tego powodu cieszą, inni ostrzegają przed nadchodzącym Armagedonem. Najczęściej o generatywnej sztucznej inteligencji dyskutuje się w kontekście utraty miejsc pracy, ale pojawiają się też obawy o wykorzystanie chatbotów przez cyberprzestępców. 

REKLAMA

- Generatywne modele AI mają na celu ułatwienie komunikacji i dostarczenie użytkownikom pomocnych odpowiedzi. Jednak staną się niebezpiecznym narzędziem w rękach hakerów, niosącym ryzyko włamań i naruszeń danych. Jest to jednak broń obosieczna i mogą z niej skorzystać również dostawcy systemów ochrony IT, bądź pracownicy Centrów Operacji Bezpieczeństwa - tłumaczy Robert Dziemianko, marketing manager w G DATA Software Sp. z o.o. 

ChatGPT, czyli jeszcze więcej spamu

REKLAMA

Skrzynki pocztowe internautów od lat zasypują e-maile pochodzące od nigeryjskich książąt, handlarzy narkotyków i cudownych medykamentów, bądź promotorów inwestycji, których nie można przegapić. Wprawdzie producenci systemów bezpieczeństwa IT udoskonalają filtry antyspamowe, ale to tylko inspiruje napastników do opracowywania nowych, skuteczniejszych metod przełamywania zabezpieczeń. 

W ciągu ostatnich dwóch lat jakość wysyłanych przez cyberprzestępców e-mail wyraźnie się poprawiła. Coraz trudniej znaleźć w nich błędy ortograficzne i gramatyczne czy archaiczne zwroty. Ponadto oszuści sięgają po tematy nawiązujące do bieżących wydarzeń polityczno-społecznych (pandemia, wojna na Ukrainie, rachunki za energię elektryczną). Niestety, ChatGPT i jego kuzyni pozwolą napastnikom tworzyć jeszcze bardziej wiarygodne wiadomości, a co za tym idzie „łowić” dużo więcej ofiar niż do tej pory. Niewykluczone, że spamerzy przestaną uderzać na oślep, bowiem generatywna sztuczna inteligencja pozwoli im kierować e-maile do wyselekcjonowanych osób. Natomiast wiadomości staną się bardziej przekonujące, bowiem będą bazować na ogólnodostępnych informacjach, takich jak posty w mediach społecznościowych. Poza tym zniknie bariera językowa i geograficzna, bowiem chatbot bez trudu wygeneruje informacje w dowolnym języku. 

Eksperci zwracają uwagę na zagrożenie związane z rozprzestrzenianiem ataków BEC (Business E-mail Compromise). To specyficzny rodzaj spamu, charakteryzujący się tym, iż napastnicy wybierają potencjalną ofiarę. Oszuści najczęściej wysyłają wiadomość w imieniu prezesa firmy, dyrektora finansowego czy innego menedżera wysokiego szczebla do pracownika, zawierającą polecenie przelania środków finansowych na podany numer konta. Jak wynika z danych FBI w 2021 straty amerykańskich przedsiębiorstw, które dały się nabrać na ten przekręt wyniosły 2,4 mld USD i były 51 razy wyższe aniżeli szkody wywołane przez ransomware. 

Jednak, aby atak BEC się powiódł napastnicy muszą uzyskać dostęp do systemów komputerowych firmy w celu uzyskania informacji o procedurach, komunikacji, a także danych osobowych personelu. W tym przypadku również mogą liczyć na „wsparcie” ze strony sztucznej inteligencji, która pomoże zautomatyzować ataki, skanować powierzchnie ataków Hakerzy po przejęciu wewnętrznej korespondencji e-mail i niepublicznych raportów, mogą wykorzystać sztuczną inteligencję do generowania przekonujących wiadomość. Na przykład, „Andrzej, fajnie było zjeść obiad z Tobą i Twoją żoną, powinniśmy to powtórzyć. Tymczasem, potrzebuję, żebyś przesłał 10 tysięcy złotych. Pieniądze są niezbędne do rozpoczęcia prac nad projektem, o którym ostatnio dyskutowaliśmy”. 

Chatboty do naśladowania głosów ludzkich

Innym poważnym zagrożeniem jest wykorzystanie chatbotów do naśladowania głosów ludzkich. Jest to wyjątkowo niebezpieczne zjawisko, co pokazał chociażby eksperyment przeprowadzony przez Joan Stern - dziennikarkę The Wall Street Journal. Otóż specjalistyczne oprogramowanie sklonowało jej głos na podstawie 90 minutowego nagrania. Sztuczny głos Joan Stern był tak dobry, że oszukał system biometryczny banku.

Polecamy: „Instrukcje księgowego. 101 praktycznych procedur z bazą narzędzi online”

Sztuczna inteligencja po dobrej stronie mocy

Sztuczna inteligencja może być sprzymierzeńcem nie tylko hakerów, ale też specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Już od pewnego czasu dostawcy rozwiązań chroniących sieci wykorzystują w swoich rozwiązaniach uczenie maszynowe czy sztuczną inteligencję. Dobry przykład stanowią systemy EDR (Endpoint Detection and Response) analizujące oraz identyfikujące nietypowe zdarzenia zachodzące w sieci.Producenci nie stoją w miejscu i rozwijają techniki mające powstrzymać zapędy hakerów.

Jedną z największych zalet sztucznej inteligencji jest automatyzacja codziennych zadań, dzięki czemu specjaliści mogą skupić się na bardziej kreatywnej lub czasochłonnej pracy. Sztuczną inteligencję można być bardzo przydatna przy tworzeniu lub zwiększaniu wydajności skryptów używanych przez inżynierów ds. bezpieczeństwa cybernetycznego lub administratorów systemów. Technologia pozwala też proaktywnie znajdować luki w zabezpieczeniach sieci, a także automatyzuje takie zadania jak ustawianie alertów dla określonych słów kluczowych i wykrywanie poufnych informacji online. Łowcy zagrożeń będąc coraz szerzej wykorzystywać sztuczną inteligencję do nietypowych wzorców i podsumowywania dużych ilości danych, łącząc kropki w wielu źródłach informacji i ukrytych wzorcach.

- Nie możemy zaprogramować narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji tak, aby działały jak człowiek. Natomiast sprawdzają się wsparcie, zwłaszcza w procesach analizowania danych i tworzenia danych wyjściowych w oparciu o informacje, które wprowadzamy. Chociaż sztuczna inteligencja dokonała w krótkim czasie wielkich postępów, nadal generuje fałszywe alarmy, a człowiek musi je zidentyfikować - podsumowuje Robert Dziemianko.

Zobacz także: Oszustwo nigeryjskie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Sztuczna inteligencja (AI)
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy sztuczna inteligencja to przełom czy bańka inwestycyjna?

    Od udostępnienia szerokiemu gronu użytkowników narzędzia Chat GPT mija dokładnie rok. Jak można się domyślić, sztuczna inteligencja a swoich entuzjastów i przeciwników. Wielu ekspertów uważaj również AI za bańkę inwestycyjną, która prędzej czy później pęknie. Jak jest naprawdę? 

    Sztuczna inteligencja zmieni miejsca pracy, ale ich nie wyeliminuje

    W listopadzie 2023 r. w Brukseli odbyła się druga edycja Europejskiego Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych. Przedmiotem dyskusji był wpływ sztucznej inteligencji (AI) na rynek pracy i status prawny pracowników. Przedstawiciele UE stanowczo podkreślali, że: pracownicy muszą czerpać korzyści z przełomowych rozwiązań, takich jak ChatGPTP. Deliberowano też o przyszłości pracy platformowej.

    Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%

    Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%. Według danych zawartych w najnowszym raporcie Talent Alpha „The World of Work AI-ed” ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence – AI). Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności.

    Jak sztuczna inteligencja może przydać się w administracji rządowej? Jak może pomóc obywatelom?

    Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie i sektorze publicznym? Z jakimi wyzwaniami się to wiąże? Jak wyedukować pracowników do współpracy z AI? raport pt. „Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego” bierze pod lupę te kwestie. 

    REKLAMA

    Inteligentne systemy transportowe. Co zmienia nowa dyrektywa?

    Rada UE przyjęła nowe przepisy zmieniające dyrektywę z 2010 r. dotyczącą wdrażania inteligentnych systemów transportowych. Aktualizacja rozwiązań sprzed trzynastu lat była konieczna, aby dostosować jej zapisy do aktualnych standardów technologicznych, przyspieszyć transformację cyfrową i wesprzeć europejską mobilność. 

    Projekt AI Act – co przyniosą unijne przepisy dotycząca sztucznej inteligencji?

    AI Act to projekt regulacji dotyczącej sztucznej inteligencji, która we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzi jednolite prawo związane z tym obszarem. Celem jest stworzenie takich ram prawnych, aby rozwiązania bazujące na mechanizmach sztucznej inteligencji były godne zaufania i zgodne z wartościami oraz prawami obowiązującymi w UE. Co szczególnie istotne, rozporządzenie ma też chronić zdrowie oraz bezpieczeństwo obywateli.

    Uwaga na teksty, które opracowuje nasz zleceniobiorca przy pomocy AI. Na co zwrócić uwagę w umowie z twórcą?

    W przestrzeni internetowej coraz więcej pojawia się tekstów, które są tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji (AI). Sporo twórców internetowych korzysta z technologii, którą daje nam np. ChatGPT. Na co należy zwrócić uwagę, podpisując umowę na określone teksty?

    7 wyzwań biznesowych, które może rozwiązać AI (z niewielkim wsparciem ludzi)

    Początki sztucznej inteligencji (AI) sięgają lat 50. XX wieku. W porównaniu do technologii takich jak telefon, komputery czy Internet, ewolucja AI przebiegała dotąd stosunkowo wolno. Wydaje się jednak, że nadszedł moment, w którym AI jest dostępna dla prawie każdego, a branża technologiczna wkracza w nowy rozdział. Wszyscy musimy zastanowić się nad tym, jak sztuczna inteligencja może pomóc nam robić więcej za mniej. Zastosowanie AI w pisaniu, tworzeniu obrazów czy produkcji muzyki to przełomowy moment w budowaniu świadomości społecznej związanej z możliwościami tej technologii.

    REKLAMA

    Badanie: Niemal co trzecia firma zwolniła w ostatnim roku minimum jedną osobę w wyniku automatyzacji oraz AI

    Większość firm uważa, że automatyzacja i AI przyczynią się do redukcji etatów (57 proc.). Pracownicy zaczynają tego doświadczać. Niemal co trzeci przedsiębiorca w ostatnim roku zwolnił co najmniej jedną osobę na rzecz robota lub sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. 

    Sztuczna inteligencja pomoże w leczeniu niepłodności. Wybierze zarodek, który da największą szansę na ciążę

    Naukowcy z kliniki Gyncentrum opracowali własny algorytm do oceny zarodków, który na podstawie 12 różnych parametrów w kilka minut identyfikuje najlepiej rozwijające się zarodki. Nowy algorytm oparty na sztucznej inteligencji ma stać się codzienną pomocą w pracy embriologów.

    REKLAMA