REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza
Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.
rozwiń >

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps [Jarosław Juszkiewicz po 15 latach traci pracę]. Popularnego lektora zastąpił robot

Jak podaje Do Rzeczy: "Jarosław Juszkiewicz był głosem aplikacji nawigacyjnej Google Maps przez 15 lat. Jego sposób mówienia stał się na tyle rozpoznawalny, że mężczyzna był zaczepiany na ulicach. Sam lektor chętnie dzielił się przykładami swojej popularności w mediach społecznościowych i wywiadach. Ten czas dobiegł jednak końca. We wtorkowy wieczór nawigacja Google Maps zaczęła już mówić innym głosem, w dodatku wygenerowanym przez sztuczną inteligencję. Co ciekawe, Jarosław Juszkiewicz dowiedział się o zmianie całkowicie przypadkowo. – O tym, że zostałem zastąpiony przez AI, dowiedziałem się od znajomego dziennikarza, który napisał do mnie po godz. 23 – mówi "Gazecie Wyborczej" Juszkiewicz. – Sprawdziłem i rzeczywiście miał rację. Oczywiście, że trochę mi żal, ale przecież to było prędzej czy później nieuniknione. Piętnaście lat to epoka – przyznaje lektor."

REKLAMA

Raport Międzynarodowej Organizacji Pracy w sprawie wpływu sztucznej inteligencji na pracę

W ostatnim czasie opublikowano nowe badanie Międzynarodowej Organizacji Pracy, które wykazało, że generatywna sztuczna inteligencja (AI) częściej zwiększa, niż zlikwiduje miejsc pracy poprzez automatyzację niektórych zadań, zamiast całkowicie je przejmować.

Ważne

Badanie: "Generative AI and Jobs: A global analysis of potential effects on job quantity and quality" (Generatywna sztuczna inteligencja i miejsca pracy: globalna analiza potencjalnego wpływu na pracę ilość i jakość)

ChatGPT nie zastąpi człowieka!

REKLAMA

Raport wskazuje, że większość stanowisk pracy i branż jest tylko częściowo narażona na automatyzację i istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostaną uzupełnione, a nie zastąpione przez najnowszą falę generatywnej sztucznej inteligencji. takie jak chatGPT. 

Z tego względu największym wpływem nowej technologii na aktualny rynek pracy prawdopodobnie nie będzie zlikwidowanie miejsc pracy, ale raczej potencjalne zmiany w ich sposobie wykonywania i jakości, zwłaszcza w intensywności pracy i autonomii.

Autorzy badania twierdzą, że pojawienie się GPT wzmacnia pracę człowieka, ze względu na wyrafinowaną zdolność wykonywania zadań poznawczych, takich jak analiza tekstu, redagowanie dokumentów i wiadomości lub przeszukiwanie prywatnych repozytoriów i Internetu. Grupą zawodową o największym udziale zadań narażonych na działanie technologii GPT są prace biurowe. W wyniku postępu technologicznego, wiele takich stanowisk pracy może nigdy nie powstać w krajach rozwijających się, gdzie tradycyjnie pełniły tę funkcję jako narzędzie zwiększania zatrudnienia kobiet. W przypadku innych rodzajów „pracy opartej na wiedzy” – narażenie jest jedynie częściowy i sugeruje raczej większy potencjał wzrostu i korzyści w zakresie produktywności niż zmiana pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca biurowa kobiet najbardziej narażona

Z raportu wynika, że największe zmiany technologiczne mogą zajść w pracy biurowej, przy czym prawie jedna czwarta zadań uznawana jest za wysoce eksponowaną, a ponad połowa zadań o średnim stopniu narażenia.

REKLAMA

Z badania wynika, że potencjalne skutki generatywnej sztucznej inteligencji będą prawdopodobnie znacznie się różnić w przypadku mężczyzn i kobiet, przy czym automatyzacja może mieć wpływ na ponad dwukrotnie większy udział zatrudnienia kobiet.

Wynika to z nadreprezentacji kobiet w pracy biurowej, zwłaszcza w krajach o wysokich i średnich dochodach. Ponieważ prace biurowe były tradycyjnie ważnym źródłem zatrudnienia kobiet w miarę rozwoju gospodarczego krajów, jednym ze skutków generatywnej sztucznej inteligencji może być to, że niektóre zawody biurowe mogą nigdy nie pojawić się w krajach o niższych dochodach.

Przykład
Nisk wpływ zmian technologicznych na pracę menedżerów, specjalistów i techników

W pozostałych grupach zawodowych – obejmujących menedżerów, specjalistów i techników – tylko niewielka część zadań charakteryzuje się wysokim poziomem narażenia na przejęcie technologiczne, natomiast około jedna czwarta charakteryzowała się średnim poziomem narażenia.

W krajach z dużymi dochodami większy wpływ technologii na pracę

Z badania wynika, że 5,5 procent całkowitego zatrudnienia w krajach o wysokich dochodach jest potencjalnie narażone na automatyzujące skutki technologii, podczas gdy w krajach o niskich dochodach ryzyko automatyzacji dotyczy jedynie około 0,4 procent zatrudnienia. Z drugiej strony potencjał wzmocnienia jest prawie równy we wszystkich krajach, co sugeruje, że przy zastosowaniu właściwej polityki ta nowa fala transformacji technologicznej może przynieść istotne korzyści krajom rozwijającym się.

Jak przejść przez proces transformacji technologicznej?

Aby sprawnie i bez większych komplikacji w środowisku społeczno-gospodarczym przejść przez proces transformacji technologicznej należy opracować polityki wspierające uporządkowaną, sprawiedliwą i konsultacyjną transformację.

Szczególnie ważny jest głos związków zawodowych, organizacji pracodawców, pracowników, szkolenie umiejętności i odpowiednia ochrona socjalna. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że z nowej technologii skorzystają tylko nieliczne, dobrze przygotowane kraje i uczestnicy rynku.

Ważna jest też ochrona przed wykluczeniem technologicznym starszych osób na rynku pracy - ponieważ szczególnie one nie mają odpowiedniej wiedzy, umiejętności i doświadczenia we współpracy z nowymi technologiami i sztuczną inteligencją.

Ważne
PRZYSZŁOŚĆ TECHNOLOGII I PRACY ZALEŻY OD NAS

Autorzy zauważają, że „rezultaty transformacji technologicznej nie są z góry określone. To ludzie stoją za decyzją o włączeniu takich technologii i to ludzie muszą kierować procesem transformacji”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

Sterowanie komputerem falami mózgowymi, mruganiem oczu, mrugania lub zaciskaniem zębów. AI + Neurotechnologia dla integracji niepełnosprawnych

Dwie firmy połączyły siły w celu wsparcia integracji osób niepełnosprawnych dzięki sztucznej inteligencji i neuro-technologiom. Celem jest rozwój i doskonalenie nowego rodzaju interfejsu mózg-maszyna, który przekształca różnorodne dane neurofizjologiczne (fale mózgowe, aktywność serca, mimikę twarzy, ruchy oczu) w polecenia mentalne. Pierwsze efekty będą widoczne już niedługo podczas sztafety z pochodnią olimpijską.

REKLAMA

Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

REKLAMA