REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja w rekrutacji. Czy firmy mają obawy?

ManpowerGroup
ManpowerGroup to światowy lider innowacyjnych rozwiązań dla rynku pracy. Usługi w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację stałą i badanie kompetencji pracowników, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing procesów, doradztwo personalne, zarządzanie karierą i outplacement.
Sztuczna inteligencja w rekrutacji. Czy firmy mają obawy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

50% polskich firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR lub planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższego roku. Tak wynika z danych ManpowerGroup.

Rekrutacja z udziałem AI?

Sztuczna inteligencja (AI) w coraz większym zakresie wykorzystywana jest w biznesie i niemal każdej branży, w tym także HR. Jak pokazują dane ManpowerGroup, 20% polskich organizacji realizuje przy udziale narzędzi AI niektóre z elementów procesów rekrutacyjnych, a 19% planuje ich wprowadzenie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. O pozytywnym wpływie sztucznej inteligencji na zaangażowanie pracowników przekonanych jest 66% badanych.

Każdego dnia wykorzystujemy elementy sztucznej inteligencji, a digitalizacja organizacji, automatyzacja procesów jest aktualnie jednym z najważniejszych działań firm pozwalających na zachowanie przewagi rynkowej. Jak pokazują dane ManpowerGroup, narzędzia AI coraz śmielej wykorzystywane są także w branży HR – 11% polskich firm jest wczesnymi użytkownikami, ale wykorzystuje technologie AI w HR, 20% organizacji realizuje przy udziale narzędzi AI niektóre z elementów procesów rekrutacyjnych, 19% planuje ich implementację w ciągu najbliższego roku, a 16% przed upływem 3 lat.

– Patrząc na dane oraz działania firm, możemy już mówić o początku nowego trendu jakim jest automatyzacja procesów oraz postęp technologiczny w obszarze HR – mówi Marta Szymańska, menedżer rekrutacji stałej i ekspert rynku pracy w Manpower. – Istnieje szereg korzyści z wykorzystania AI i pokrewnych jej technologii w tym obszarze. Dzięki wdrożeniu elementów sztucznej inteligencji firmy mogą skutecznie zoptymalizować oraz zautomatyzować liczne zadania, co przynosi znaczne oszczędności czasu, finansów oraz zasobów. Możliwość szybkiego analizowania wielu kandydatów to bardziej przemyślane decyzje o zatrudnieniu. Narzędzia zasilane AI mogą odpowiadać za pierwszy kontakt z osobami zainteresowanymi daną ofertą, odpowiadać na podstawowe pytania, czy umawiać spotkania. To płynne doświadczenie nie tylko poprawia wizerunek pracodawcy, ale również spełnia oczekiwania otwartych na technologie kandydatów – podkreśla ekspertka.

Obawy firm przed AI w rekrutacji

Z drugiej jednak strony, według analizy ManpowerGroup, 18% przedsiębiorców znad Wisły w ogóle nie bierze pod uwagę wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych, a 6% z nich zdecydowało, że nie będzie włączać AI do rekrutacji przez co najmniej 3 lata.

Zdaniem Marty Szymańskiej, organizacje, które pozostają sceptyczne wobec wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych obawiają się zwykle wpływu bezosobowej natury AI na to, jakie kandydat będzie miał doświadczenia związane z daną firmą, co jest niezwykle ważne w budowaniu marki pracodawcy. - Złożoność i nieprzejrzystość algorytmów rodzi obawy o odpowiednią selekcję CV, czy kwalifikowanie osób do kolejnych etapów rekrutacji. Należy jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja jest przyszłością, może przynieść znaczne korzyści także w procesach rekrutacyjnych. Zwiększa efektywność poprzez automatyzację niektórych zadań, umożliwia podejmowanie decyzji opartych na zbiorach danych, co niejednokrotnie stanowi cenny drogowskaz dla osób zarządzających. Kluczowe jest tutaj odpowiednio sparametryzowane wdrożenie każdego narzędzia, a także zapewnienie przejrzystości strategii oraz opracowanie odpowiednich zasad korzystania ze wsparcia technologicznego. Wciąż niezbędne jest również zachowanie udziału człowieka w decyzjach personalnych – dodaje ekspertka Manpower.

Sztuczna inteligencja w służbie HR

Badani pracodawcy zostali zapytani także o to, jak ich zdaniem narzędzia sztucznej inteligencji wpłyną na poszczególne obszary HR w ciągu najbliższych 2 lat. Badanie pokazuje także, że najbardziej pozytywne efekty tych innowacji oczekiwane są w obszarze reskillingu i upskillingu, niezbędnych szkoleń pracowników oraz wzroście zaangażowania talentów. Wśród ewentualnych, negatywnych skutków, jakie może przynieść implementacja AI, ankietowane przedsiębiorstwa wskazują głównie na realizację celów ESG oraz wpływ na liczbę zatrudnianych specjalistów.

– Sztuczna inteligencja może zarówno wzmocnić, jak i osłabić zaangażowanie talentów, wszystko jest bowiem zależne od odpowiedniego jej wdrożenia. Poprawa efektywności, spersonalizowane rekomendacje rozwoju i motywujący feedback mogą pozytywnie wpłynąć na zaangażowanie pracowników. Niemniej jednak, nadmierne automatyzowanie bez uwzględnienia ludzkiego aspektu oraz brak dedykowanego kontaktu może obniżyć nastroje talentów. Właściwe zastosowanie AI powinno uwzględniać równowagę między automatyzacją, a ludzkim elementem, aby zachować wartość pracy, rozwój zawodowy oraz zwiększyć zaangażowanie talentów – podsumowuje Marta Szymańska.

 

 

Autopromocja
oprac. Wioleta Matela-Marszałek

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

Przełom dla ludzkości, praw człowieka i robotów - podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji

Trzeba stanowczo stwierdzić, że to przełom dla ludzkości, przełom dla praw człowieka, przełom dla pracowników i przełom dla robotów oraz automatyzacji. W dniu 13 marca 2024 r. podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji, AI (Artificial Intelligence Act). To pierwszy w UE tego typu akt. Był bardzo wyczekiwany przez prawników, pracowników, wielkie koncerny, przedsiębiorców ale i po prostu obywateli. 

W tych zawodach sztuczna inteligencja nam nie zagraża

Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy liczbę miejsc pracy nawet o 40%. W dużej części będą to pracownicy umysłowi. A jakie zawody nie są zagrożone przez sztuczną inteligencję?

REKLAMA

Polacy wciąż boją się, ze sztuczna inteligencja zabierze im pracę

Już prawie 60 proc. Polaków obawia się wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość swojego stanowiska pracy. To dane z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje – styczeń 2024”. Pracownik przyszłości powinien umieć efektywnie wykorzystać możliwości oferowane przez AI. 

77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?

Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

Czy sztuczna inteligencja jest szkodliwa dla środowiska?

Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego? 

Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?

Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

REKLAMA

Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

Jak wykorzystać Gen. AI w biznesie? [10 zasadniczych kroków] Czy umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną już teraz?

W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.

REKLAMA