Sztuczna inteligencja zmieni miejsca pracy, ale ich nie wyeliminuje
REKLAMA
REKLAMA
- Ochrona praw pracowniczych w rewolucji sztucznej inteligencji
- Praca platformowa
- Rozwój sztucznej inteligencji ale z poszanowaniem ochrony socjalnej pracowników
- Zapewnienie pracownikom silnej ochrony socjalnej
Ochrona praw pracowniczych w rewolucji sztucznej inteligencji
Europejskie Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych w 2023 r. miało na celu zbadanie, w jaki sposób można wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, aby stworzyć świat, w którym nikt nie zostanie pominięty, a postęp technologiczny nie zagraża prawom pracowników. Ponad 70 prelegentów wniosło swoje spostrzeżenia na forum, w tym unijni i krajowi decydenci polityczni, liderzy biznesu, partnerzy społeczni, społeczeństwo obywatelskie i środowisko akademickie. Na forum omówiono rolę nowych przepisów, takich jak proponowana dyrektywa w sprawie pracy za pośrednictwem platform internetowych i akt w sprawie sztucznej inteligencji, w stymulowaniu innowacji przy jednoczesnej ochronie pracowników przed wszelkimi negatywnymi aspektami technologii.
REKLAMA
Praca platformowa
Unia Europejska zajmuje się od jakiegoś czasu uregulowaniem statusu prawnego podmiotów korzystających z aplikacji i platform. Trwają aktualnie prace nad projektem dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych (COM 2021 762 final 2021/0414 COD, dalej: dyrektywa). Czym jest cyfrowa platforma pracy? Zgodnie z dyrektywą cyfrowa platforma pracy oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną świadczącą usługę komercyjną, która spełnia wszystkie następujące wymogi:
a) jest udostępniana, przynajmniej częściowo, na odległość za pomocą środków elektronicznych, takich jak strona internetowa lub aplikacja mobilna;
b) jest świadczona na żądanie usługobiorcy;
c) obejmuje, jako niezbędny i istotny element, organizację pracy wykonywanej przez osoby fizyczne, niezależnie od tego, czy praca ta jest wykonywana przez Internet, czy w określonym miejscu.
Cyfrowe platformy pracy stały się istotnym elementem tego nowo powstającego krajobrazu społeczno-gospodarczego. W dalszym ciągu wzrastają one pod względem wielkości, przy czym szacuje się, że w ciągu ostatnich pięciu lat dochody w gospodarce cyfrowej platform pracy w UE wzrosły o około 500 % . Obecnie ponad 28 mln osób w UE pracuje za pośrednictwem cyfrowych platform pracy. Oczekuje się, że w 2025 r. ich liczba osiągnie 43 mln. Cyfrowe platformy pracy są obecne w rozmaitych sektorach gospodarki. Niektóre z nich oferują usługi „w terenie”, takie jak usługi przewozu osób typu „ride sharing”, dostawy towarów, sprzątanie lub usługi opiekuńcze. Inne działają wyłącznie online, oferując usługi, takie jak kodowanie danych, tłumaczenie lub projektowanie. Praca za pośrednictwem platform internetowych różni się pod względem poziomu wymaganych umiejętności, a także sposobu organizacji pracy i jej kontrolowania przez platformy.
Rozwój sztucznej inteligencji ale z poszanowaniem ochrony socjalnej pracowników
REKLAMA
Pracownicy muszą czerpać korzyści z przełomowych rozwiązań, takich jak ChatGPT. Ważnym wyzwaniem dla decydentów jest zatem "ustanowienie systemu, w którym korzyści płynące ze sztucznej inteligencji są sprawiedliwie rozdzielane - powiedział Nicolas Schmit, europejski komisarz ds. miejsc pracy i praw socjalnych.
Z kolei Thierry Breton, europejski komisarz ds. rynku wewnętrznego, odniósł się do perspektywy przedsiębiorców, wskazując, że: ustalenie jasnych zasad nie spowalnia innowacji. Wręcz przeciwnie, zawiera wytyczne dla inwestycji. Naszym celem jest zapewnienie, że nasze wartości zostaną zachowane i uwzględnione w tej rewolucji AI.
Zapewnienie pracownikom silnej ochrony socjalnej
Prelegenci zgodzili się, że ważne jest, aby nie walczyć z postępem technologicznym, ale ustalić jasne zasady i pomóc pracownikom dostosować się do zmian. Laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii, profesor Christopher Pissarides, przekonywał, że kraje o silnym wsparciu społecznym dla pracowników "mogą z korzyścią wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia dobrych miejsc pracy i lepszego życia". Kraje takie jak "Stany Zjednoczone i Chiny" są daleko do przodu, jeśli chodzi o przygotowanie do sztucznej inteligencji, ale sromotnie zawodzą, jeśli chodzi o wsparcie społeczne. Nie powiedziałbym więc, że tworzą dobre miejsca pracy".
Sztuczna inteligencja zmieni miejsca pracy, ale ich nie wyeliminuje.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.