REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak studenci wykorzystują sztuczną inteligencję?

Do czego sztuczna inteligencja przydaje się studentom?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja. Szwedzcy studenci są pozytywnie nastawieni do wykorzystywania w edukacji narzędzi sztucznej inteligencji – wynika z badań przeprowadzonych przez Chalmers University of Technology. Jak sztuczną inteligencję najczęściej wykorzystują młodzi ludzie? 

Sztuczna inteligencja - co wiedzą o niej studenci

REKLAMA

W badaniu wzięło udział niemal 6 tys. studentów szwedzkich uniwersytetów. Kwestionariusz został podzielony na trzy części. Pierwsza dotyczyła czatbotów opartych na sztucznej inteligencji i w jej ramach ankieterzy zapytali studentów o ich podejście do różnego rodzaju chatbotów. Druga część badania dotyczyła różnych innych narzędzi językowych opartych na sztucznej inteligencji, na przykład narzędzi do tworzenia tekstów, translatorów językowych, programów do transkrybowania tekstu mówionego i aplikacji do nauki języków. 

REKLAMA

W ostatniej części studenci poproszeni zostali o podanie podstawowych informacji o sobie, a także mogli zostawić własne komentarze dotyczące wykorzystania narzędzi SI, które – jak podkreślają naukowcy – są prawdziwą kopalnią wiedzy na temat podejścia młodych ludzi do tego tematu.

REKLAMA

– Studenci dużo korzystają z SI – w większym stopniu, niż przypuszczałem, co pewnie świadczy o mojej naiwności. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem językowym opartym na SI był translator językowy, np. Google Translate. Większość ludzi pewnie chciałaby wiedzieć, czy i w jakim stopniu studenci korzystają z chatbotów SI, w szczególności opartych na generatywnej sztucznej inteligencji takich jak ChatGPT. I odpowiedź brzmi: studenci korzystają z chatbotów, ale tylko z kilku wybranych, z przewagą jednego – ChatGPT znacznie przeważa w porównaniu do pozostałych, o które zapytaliśmy – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje prof. Hans Malmström z Chalmers University of Technology.

Przeważająca większość, bo 95 proc. respondentów, przyznała, że zna ChatGPT, a ponad jedna trzecia korzysta z niego regularnie. Tylko niewielki odsetek odpowiedział, że korzysta z innego chatbota, co więcej nie były one nawet znane większości studentom.

– Poza chatbotami studenci bardzo dobrze znają narzędzia tłumaczeniowe wykonujące transkrypcję mowy do tekstu, narzędzia online wspomagające pisanie lub ulepszające tekst oraz aplikacje do nauki języków. W tym przypadku było jednak jasne, że ulubionym typem narzędzia językowego SI są rozwiązania do tłumaczenia. Pozostałe narzędzia są używane w znacznie mniejszym stopniu – wyjaśnia naukowiec.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Młodzi ludzie chętnie korzystają ze sztucznej inteligencji

Z badania wynika, że większość studentów pozytywnie podchodzi zarówno do chatbotów, jak i innych narzędzi AI. Twierdzą, że korzystanie z nich poprawia efektywność ich nauki. Często mówią o nich jako o swoich korepetytorach, nauczycielach, mentorach czy rówieśnikach – takich określeń używają do opisywania chatbotów SI, które są dla nich źródłem wiedzy i inspiracji.

– Studenci wykorzystują te narzędzia także do podsumowania wykładów lub tekstów, które czytają. Mamy też przykłady studentów proszących SI o ocenę lub analizę tego, co napisali. Część z nich używa tych narzędzi także do poprawiania swoich umiejętności w zakresie tworzenia tekstów akademickich – wymienia prof. Hans Malmström.

Ponad połowa respondentów wyraziła zaniepokojenie wpływem chatbotów na przyszłą edukację. Obawy dotyczące innych rodzajów narzędzi języka sztucznej inteligencji są już jednak znacznie mniej wyraźne. Ponad 60 proc. studentów uważa natomiast, że ​​korzystanie z chatbotów podczas egzaminu jest oszustwem, ale nie jest nim już korzystanie z innych narzędzi sztucznej inteligencji. Co ciekawe mimo obaw i kontrowersji większość uczniów jest przeciwna wprowadzaniu zakazu używania sztucznej inteligencji w placówkach edukacyjnych.

– Większość studentów nie wie, czy ich uczelnie posiadają zasady lub wytyczne dotyczące odpowiedzialnego korzystania z SI, a jedna czwarta respondentów wyraźnie mówi, że w ich instytucjach nie ma takich zasad ani wytycznych. Tymczasem wielu studentów potrzebuje takich uregulowań. To ważna informacja dla szkół wyższych – trzeba podjąć kroki, aby studenci mieli jakiś punkt odniesienia, który pomoże im odnaleźć właściwy kurs w sytuacji, gdzie granica między odpowiedzialnym a nieodpowiedzialnym korzystaniem z SI jest bardzo mglista – uważa badacz z Chalmers University of Technology.

 

Większość użytkowników ChataGPT to młodzi ludzie

Kolejny wniosek, jaki wynika z ankiety, to duże zainteresowanie tematem SI w edukacji wśród studentów. Pytanie o to, jak narzędzia sztucznej inteligencji wpływają na ten obszar, było otwarte i nieobowiązkowe, a mimo to odpowiedziała na nie prawie jedna trzecia badanych. To pokazuje duże zaangażowanie studentów.

Według BankMyCell najpopularniejszy chatbot, ChatGPT, ma ponad 200 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. Do 2024 roku ich liczba ma przekroczyć pół miliona. Większość użytkowników to młodzi ludzie – ponad 60 proc. z nich ma między 18 a 34 lata. Przychody OpenAI z tytułu udostępniania tego chatbota mają w tym roku wynieść 200 mln dol., a w przyszłym – ponad 1 mld dol. Z kolei wycena spółki ma wzrosnąć w tym roku do 30 mld dol., z 14 mld dol. w roku poprzednim. Cały światowy rynek chatbotów będzie w kolejnych latach rósł o jedną czwartą rocznie.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

Przełom dla ludzkości, praw człowieka i robotów - podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji

Trzeba stanowczo stwierdzić, że to przełom dla ludzkości, przełom dla praw człowieka, przełom dla pracowników i przełom dla robotów oraz automatyzacji. W dniu 13 marca 2024 r. podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji, AI (Artificial Intelligence Act). To pierwszy w UE tego typu akt. Był bardzo wyczekiwany przez prawników, pracowników, wielkie koncerny, przedsiębiorców ale i po prostu obywateli. 

W tych zawodach sztuczna inteligencja nam nie zagraża

Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy liczbę miejsc pracy nawet o 40%. W dużej części będą to pracownicy umysłowi. A jakie zawody nie są zagrożone przez sztuczną inteligencję?

REKLAMA

Polacy wciąż boją się, ze sztuczna inteligencja zabierze im pracę

Już prawie 60 proc. Polaków obawia się wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość swojego stanowiska pracy. To dane z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje – styczeń 2024”. Pracownik przyszłości powinien umieć efektywnie wykorzystać możliwości oferowane przez AI. 

77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?

Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

Czy sztuczna inteligencja jest szkodliwa dla środowiska?

Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego? 

Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?

Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

REKLAMA

Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

Jak wykorzystać Gen. AI w biznesie? [10 zasadniczych kroków] Czy umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną już teraz?

W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.

REKLAMA