W jaki sposób uczy się sztuczna inteligencja? Od algorytmów do inteligentnych systemów
REKLAMA
REKLAMA
- Algorytmy i dane - fundamenty uczenia maszynowego
- Uczenie nadzorowane: nauka na podstawie etykietowanych danych
- Uczenie nienadzorowane: poszukiwanie wzorców i struktur danych
- Wzmocnienie: uczenie się na podstawie nagród i kar (kontynuacja)
- Zaawansowane techniki uczenia maszynowego
- Podsumowanie
Sztuczna inteligencja jest dziedziną informatyki, która zajmuje się tworzeniem inteligentnych systemów zdolnych do rozumienia, uczenia się i podejmowania decyzji na podstawie dostępnych danych. Proces uczenia się jest kluczowym elementem w rozwoju sztucznej inteligencji. W tym artykule przyjrzymy się, w jaki sposób sztuczna inteligencja uczy się i jakie są kluczowe etapy tego procesu.
REKLAMA
Algorytmy i dane - fundamenty uczenia maszynowego
REKLAMA
W celu zrozumienia procesu uczenia maszynowego, należy zwrócić uwagę na podstawowe elementy, jakimi są algorytmy i dane. Algorytmy są matematycznymi modelami, które pozwalają systemom sztucznej inteligencji analizować dane i budować modele predykcyjne. Przykłady algorytmów wykorzystywanych w uczeniu maszynowym to:
Sieci neuronowe
Są one inspirowane działaniem ludzkiego mózgu i składają się z połączonych ze sobą sztucznych neuronów. Sieci neuronowe są wykorzystywane w zadaniach takich jak rozpoznawanie obrazów, przetwarzanie języka naturalnego czy predykcja.
Drzewa decyzyjne
To struktury hierarchiczne, które pozwalają na podział danych na podstawie serii pytań i reguł. Drzewa decyzyjne są stosowane w zadaniach klasyfikacji i predykcji.
Maszyny wektorów nośnych (SVM)
SVM jest algorytmem uczenia maszynowego wykorzystującym techniki matematyczne do tworzenia modeli klasyfikacyjnych. SVM jest szczególnie skuteczny w zadaniach separacji liniowej i nieliniowej.
Dane stanowią drugi kluczowy element uczenia maszynowego. Dobre dane treningowe są niezbędne do zbudowania skutecznego modelu. Przykłady rodzajów danych wykorzystywanych w uczeniu maszynowym to:
Obrazy
Dane obrazowe są szeroko wykorzystywane w zadaniach rozpoznawania obiektów, detekcji twarzy czy segmentacji obrazu.
Tekst
Dane tekstowe są wykorzystywane w analizie sentymentu, przetwarzaniu języka naturalnego czy generowaniu tekstu.
Dane numeryczne
Dane numeryczne są powszechnie wykorzystywane w zadaniach predykcyjnych, takich jak prognozowanie sprzedaży, analiza finansowa czy wykrywanie oszustw.
Uczenie nadzorowane: nauka na podstawie etykietowanych danych
REKLAMA
Uczenie nadzorowane jest jednym z najpopularniejszych podejść w uczeniu maszynowym. Polega na nauczaniu systemu SI na podstawie etykietowanych danych treningowych, gdzie każdy przykład danych ma przypisaną oczekiwaną etykietę lub wynik. Przykłady zastosowań uczenia nadzorowanego to:
Klasyfikacja
Uczenie nadzorowane jest często wykorzystywane w zadaniach klasyfikacji, gdzie system SI ma nauczyć się przyporządkowywania nowych danych do określonych klas. Przykładem może być klasyfikacja wiadomości e-mail jako "spam" lub "nie-spam".
Regresja
Uczenie nadzorowane jest również stosowane w zadaniach regresji, gdzie system SI ma przewidywać wartość numeryczną na podstawie dostępnych danych. Przykładem może być prognozowanie cen nieruchomości na podstawie cech takich jak powierzchnia, lokalizacja czy liczba pokoi.
Wykrywanie anomali
Uczenie nadzorowane może być również stosowane w zadaniach wykrywania anomali, gdzie system SI jest nauczony rozpoznawać nietypowe wzorce w danych. Przykładem może być wykrywanie podejrzanych transakcji w systemach płatności.
Uczenie nienadzorowane: poszukiwanie wzorców i struktur danych
Uczenie nienadzorowane to kolejne podejście w uczeniu maszynowym, które polega na odkrywaniu wzorców i struktur w danych nieetykietowanych. Oznacza to, że system SI jest nauczony samodzielnie identyfikować podobieństwa, grupować dane czy redukować wymiarowość. Przykłady zastosowań uczenia nienadzorowanego to:
Grupowanie danych
Uczenie nienadzorowane jest często wykorzystywane do grupowania danych na podstawie ich podobieństwa. Przykładem może być grupowanie klientów na podstawie ich preferencji zakupowych lub grupowanie artykułów prasowych na podstawie tematów.
Redukcja wymiarowości
Uczenie nienadzorowane może być stosowane do redukcji wymiarowości danych, czyli zmniejszenia liczby cech lub zmiennych opisujących dane. Przykładem może być redukcja wymiarowości w analizie danych obrazowych lub analizie danych genetycznych.
Generowanie reguł
Uczenie nienadzorowane może pomóc w odkrywaniu ukrytych reguł i zależności w danych. Przykładem może być generowanie reguł asocjacyjnych w dziedzinie analizy koszyka zakupowego, które mogą wskazywać na powiązania między produktami.
Wzmocnienie: uczenie się na podstawie nagród i kar (kontynuacja)
Wzmocnienie to jedno z najważniejszych podejść w uczeniu maszynowym, które opiera się na koncepcji agenta podejmującego działania w środowisku i otrzymującego nagrody lub kary w zależności od wyników tych działań. W tym podejściu, sztuczna inteligencja uczy się poprzez eksplorację i interakcję ze środowiskiem, aby znaleźć optymalne strategie, które prowadzą do maksymalizacji nagród lub minimalizacji kar.
Przykłady zastosowań uczenia przez wzmocnienie:
Autonomiczne samochody
Uczenie przez wzmocnienie ma zastosowanie w rozwoju samochodów autonomicznych. Systemy AI uczą się, jak odpowiednio reagować na różne sytuacje drogowe, takie jak hamowanie w odpowiednim momencie czy zmiana pasa ruchu, aby zapewnić bezpieczną i efektywną jazdę.
Gry komputerowe
Uczenie przez wzmocnienie jest często wykorzystywane w rozwoju sztucznej inteligencji w grach komputerowych. Agenci AI uczą się strategii i taktyk, poprzez interakcję z grą i maksymalizację zdobywanych punktów lub osiągnięcie określonych celów.
Sterowanie robotami
Uczenie przez wzmocnienie jest również stosowane w robotyce. Roboty uczą się, jak wykonywać zadania związane z manipulacją obiektami, poruszaniem się w trudnym terenie lub wykonywaniem precyzyjnych operacji, takich jak operacje chirurgiczne.
Zaawansowane techniki uczenia maszynowego
Pozostają jeszcze zaawansowane techniki uczenia maszynowego. Chodzi o pojęcia takie jak głębokie uczenie (deep learning), transfer learning, uczenie z niewielką ilością danych (few-shot learning) oraz generowanie adversarialne. Ich zastosowanie ma ogromny wpływ na rozwój sztucznej inteligencji.
Przyjrzymy się poszczególnym zaawansowanym technikom uczenia maszynowego:
Głębokie uczenie (Deep Learning)
Głębokie uczenie to technika oparta na sieciach neuronowych o wielu warstwach. Pozwala na analizę złożonych danych, takich jak obrazy, dźwięki czy tekst, co znacznie zwiększa zdolności predykcyjne i rozumienie systemów SI.
Transfer Learning
Transfer Learning to technika, która polega na wykorzystaniu wiedzy i umiejętności z jednej dziedziny do poprawy wyników w innej dziedzinie. Na przykład, model uczenia maszynowego nauczony rozpoznawania obrazów psów może mieć transferowalną wiedzę do rozpoznawania innych zwierząt.
Uczenie z niewielką ilością danych (Few-shot Learning)
Few-shot Learning to technika umożliwiająca uczenie maszynowe przy minimalnej ilości dostdostępnych danych treningowych. Dzięki temu, systemy AI są w stanie nauczyć się nowych zadań, nawet jeśli mają ograniczoną ilość przykładów. Przykładem zastosowania tej techniki jest rozpoznawanie emocji na podstawie niewielkiej liczby obrazów twarzy.
Generowanie adversarialne
Generowanie adversarialne to technika polegająca na tworzeniu nowych danych, które są subtelnie zmienione, aby wprowadzić błąd w predykcjach systemu AI. Ta technika jest wykorzystywana, aby testować odporność modeli na ataki i zabezpieczać je przed potencjalnymi lukami.
Podsumowanie
Proces uczenia się jest nieodłącznym elementem rozwoju sztucznej inteligencji. Poprzez odpowiednie algorytmy i dane treningowe, systemy AI są w stanie analizować, rozpoznawać wzorce i podejmować decyzje na podstawie zgromadzonej wiedzy. Uczenie nadzorowane, nienadzorowane i przez wzmocnienie to trzy kluczowe podejścia, które umożliwiają systemom AI stawanie się coraz bardziej inteligentnymi i skutecznymi w różnorodnych zastosowaniach.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.