REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja wspiera handel konwersacyjny. Nowe narzędzia e-commerce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W ostatnich latach nastąpił znaczny postęp w obszarze handlu konwersacyjnego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Handel konwersacyjny wspierany przez sztuczną inteligencję, współczynniki konwersji i związana z nimi personalizacja to jedne z najbardziej efektywnych narzędzi w nowoczesnym handlu internetowym. Tak uważa aż 90% menedżerów e-sklepów. Są to także jedne z najcenniejszych instrumentów dla e-commerce do pomiaru zwrotu z inwestycji (ROI). Jak je skutecznie zaimplementować oraz zwiększyć sprzedaż on-line?

Wśród marketerów zarówno w USA, Wielkiej Brytanii, jak i UE, dziewięciu na dziesięciu badanych uważa, że wysoki współczynnik konwersji, konwersacyjny AI oraz personalizacja skutkują pozytywnym zwrotem z inwestycji, wynika z najnowszych badań BigCommerce. Należy jednak pamiętać, że powyższe nie zdarzają się tak po prostu, gdyż firmy muszą nadać im priorytet i, co być może najważniejsze, zoptymalizować działania pod ich kątem.  

REKLAMA

Konwersje w e-handlu

REKLAMA

Współczynnik konwersji e-commerce to odsetek odwiedzających witrynę, którzy dokonali zakupu w sklepie internetowym. Konwersja jest szerokim tematem, ponieważ może mieć na nią wpływ praktycznie każdy aspekt doświadczenia użytkownika będącego na stronie e-sklepu. Wśród typowych konwersje dla e-handlu można wymienić, m.in.: sprzedaż online, dodanie produkty do koszyka czy do listy życzeń, rejestracja nowego klienta, udostępnienia informacji o produkcie w mediach społecznościowych, etc.

Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO) poprawia doświadczenie zakupowe, aby pomóc zrealizować określone cele, tzw. KPI, którym zazwyczaj jest wzrost sprzedaży. CRO można przeprowadzić na stronach docelowych, tzw. landing page’ach, stronach kategorii lub w dowolnym innym punkcie kontaktu z klientem na witrynie www. – Średni współczynnik konwersji w e-commerce wynosi około 2,5–3%. Współczynnik konwersji powyżej 3% powinien być wyznacznikiem sukcesu dla e-sklepów. Gdy uda się ten cel osiągnąć, można przejść do realizacji bardziej zaawansowanych wskaźników konwersji, takich jak: współczynnik porzuceń koszyka i wyjść – opuszczania sklepu, klikalności czy średni czas trwania sesji – mówi Bartosz Malinowski, Head of Voicebot Department w APIFONICA.com.

Personalizacja jako preferowane doświadczenie zakupowe

Personalizacja może obejmować rekomendacje produktów, oferty i rabaty oraz spójne doświadczenie sprzedaży detalicznej w wielu kanałach (strona internetowa, urządzenia mobilne i serwisy społecznościowe). Może również obejmować oferowanie różnych sposobów płatności. Jeśli klienci mają preferowaną metodę, która nie jest dostępna, mogą łatwo opuścić stronę e-sklepu bez sfinalizowania zakupu. Marki, które zwiększają swoje wysiłki w zakresie personalizacji, czerpią z tego realne korzyści. Według tzw. wskaźnika dojrzałości personalizacji BCG, e-sprzedawcy, którzy skalują zaawansowane możliwości personalizacji, uzyskują średnio czterokrotnie wyższe przychody w porównaniu z tymi, którzy mają mniej zaawansowane funkcje.

Jak to wykorzystać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Skaluj wysiłki związane z personalizacją, oferując rekomendacje produktów i ekskluzywne oferty.
  • Wprowadź nowoczesne metody płatności, takie jak BLIK, biometryczne płatności np. PayEye lub usług typu „kup teraz, zapłać później”.
  • Nadaj priorytet poprawie obsługi klienta w mediach społecznościowych.

Należy pamiętać, że konsumenci poszukują niestandardowych doświadczeń w handlu elektronicznym i są bardziej skłonni pozostać lojalni wobec marek detalicznych, które oferują spersonalizowane doświadczenia. Według badania State of Personalization, prawie połowa (49%) konsumentów twierdzi, że prawdopodobnie ponownie dokona zakupu po uzyskaniu spersonalizowanego doświadczenia zakupowego w sklepie online.

Handel konwersacyjny ze wsparciem AI

REKLAMA

W ostatnich latach nastąpił znaczny postęp w obszarze handlu konwersacyjnego (conversational commerce) wspieranego przez sztuczną inteligencje (AI), uczenie maszynowe i algorytmy przetwarzania języka naturalnego. Dlatego też, e-sklepy i platformy internetowe coraz częściej wykorzystują tę technologię. Conversational commerce napędzany przez AI ma na celu dalszą personalizację doświadczeń zakupowych. Zaawansowane przetwarzanie języka naturalnego (NLP), oparte na voicebotach i modelach uczenia maszynowego może poprawić doświadczenie klienta (CX) i ostatecznie napędzić wyższy zwrot z inwestycji (ROI) dla e-sklepów.

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Juniper Research, przewiduje się, że voiceboty napędzane przez AI, będą odgrywać znaczącą rolę w interakcjach z prospektami w ciągu najbliższych kilku lat, obsługując 70% rozmów z klientami w 2023 roku. Świadczy to o rosnącym zaufaniu do narzędzi napędzanych przez AI w celu poprawy interakcji z klientami i stworzenia bardziej płynnych doświadczeń zakupowych. – Już dziś dzięki naszej technologii voicebotowej, klienci mogą doświadczyć rozmowy z inteligentnymi asystentami głosowymi opartymi na AI, którzy pomogą znaleźć dokładnie to, czego szuka klient w e-sklepie, oferując rekomendacje oparte na jego wcześniejszych zakupach, a następnie finalizują transakcję. Conversational commerce napędzany przez AI ma na celu zrewolucjonizowanie zakupów poprzez zapewnienie spersonalizowanej, wygodnej i bardziej efektywnej obsługi. – powiedział Bartosz Malinowski, Head of Voicebot Department w APIFONICA.com.

Handel konwersacyjny napędzany przez AI wpływa nie tylko na sposób, w jaki produkty są sprzedawane, ale także jak są prezentowane – reklamowane konsumentom. Marketerzy mogą zaprojektować reklamy tak, aby zaprosić klientów do zadawania pytań lub do wyboru alternatywnego lub sąsiedniego produktu, którym mogą być bardziej zainteresowani. Z kolei, klient może natychmiast zadać pytania voicebotowi na temat tej oferty, zbadać opcje i zawrzeć tę transakcję, bez opuszczania kanału komunikacyjnego. Reklama konwersacyjna zaprasza klienta do udziału w rozmowie, która pomaga kształtować i dostosowywać ofertę. Dzięki czemu, sprzedawcy nie muszą już snuć domysłów na temat tego, czego może chcieć klient.

W tym, jak i kolejnym roku pogarszające warunki ekonomiczne dotykające coraz większy grupy społeczeństwa, będą sprzyjały większemu naciskowi e-sklepów na efektywność operacyjną, napędzaną m.in. przez automatyzację. Dlatego należy spodziewać się wzrostu inwestycji w konwersacyjne AI i voiceboty, traktowanej jako pierwszej linii wsparcia i obsługi klienta poprzez automatyzację wysokonakładowych, powtarzalnych procesów w e-commerce.

Rozwiązania Apifonica.com pomagają firmom zautomatyzować komunikację w działach HR, sprzedaży i obsługi klienta. Rozwiązania te można dostosować do każdej skali działalności i specyfiki firmy: od podstawowej automatyzacji powiadomień głosowych i tekstowych po kompleksowe rozwiązania w pełni zintegrowane z systemem IT, wyposażone w voicebota napędzanego przez sztuczną inteligencję, inteligentne raportowanie i automatyzację przepływu pracy. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo sztucznej inteligencji: co pominięto w AI Act i projekcie polskiej ustawy. Gdzie szukać przepisów o AI jeżeli nie ma ich w AI Act ani w polskiej implementacji?

Sam AI Act jako mimo że jest rozporządzeniem unijnym i nie wymaga implementacji do przepisów prawa danego państwa członkowskiego, tak jak Dyrektywy unijne, to jednak wymaga uzupełnienia w prawie krajowym – co polski ustawodawca już zauważył. Obecnie prace nad taką ustawą (Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji) są prowadzone, a wynik prac legislacyjnych możemy znaleźć tu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390551 . Dodatkowo wcześniej opracowano również projekt ustawy o związkach zawodowych mający na celu zapewnienie właściwego informowania pracowników o wykorzystywaniu AI. Te akty prawne w mojej ocenie regulują głównie działania developerów AI oraz relacje między nimi a organami państwowymi i użytkownikami. TO czego ewidentnie brakuje, to regulacji sytuacji prawnej użytkowników i ich relacji z pozostałymi osobami. Czy to oznacza, że nie jest ona uregulowana w prawie?

Sztuczna inteligencja (AI) - pierwsze europejskie regulacje prawne

W obecnych czasach jesteśmy świadkami kolejnego przełomowego wydarzenia na miarę rewolucji przemysłowej z XVIII wieku oraz nie tak odległej rewolucji cyfrowej. Mowa o sztucznej inteligencji AI (ang. artificial intelligence).

DeepSeek – szansa czy zagrożenie dla rozwoju AI?

Sztuczna inteligencja (AI) dynamicznie zmienia świat biznesu, wnosząc innowacje. Jednym z nich jest DeepSeek – technologia, która budzi zarówno entuzjazm, jak i obawy. Czy DeepSeek to szansa na rozwój AI, czy może zagrożenie dla przedsiębiorców? Jaką rolę odgrywa odpowiedzialne podejście do korzystania z tej technologii?

AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

REKLAMA

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

REKLAMA

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

REKLAMA