REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligentne fabryki? Wyścig w przemyśle na sztuczną inteligencję

Inteligentna fabryka
Inteligentna fabryka
TORU HANAI
Materiały prasowe Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Czy zapleczem produkcji będzie zarządzać sztuczna inteligencja? W ciągu najbliższych 10 lat wartość inwestycji w inteligentne rozwiązania w fabrykach ma zwiększyć się ponad dwukrotnie. 

Inteligentne fabryki już niebawem? 

Eksperci zapowiadają, że w ciągu najbliższej dekady czeka nas boom inwestycyjny w sektorze inteligentnych fabryk. I znów okazuje się, że informacja jest bezcenna. W centrum tego boomu są bowiem dane – zbierane po to, aby przewidywać, planować, zwiększać bezpieczeństwo serwisantów i podejmować najlepsze możliwe z perspektywy ludzi i biznesu decyzje. 

REKLAMA

– To, co jeszcze nie tak dawno temu było nazywane „fabryką przyszłości”, staje się nową normą, również w Polsce. Mówimy o fabryce, w której kluczowe urządzenia są podłączone do chmury, korzystamy z sensorów, monitoringu systemów oraz analizy danych w czasie rzeczywistym, aby zautomatyzować – i autonomizować – procesy. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i wydajności tu i teraz, ale też wybieganie w przyszłość, czyli zapobieganie przestojom – tłumaczy Marcin Kolasa z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce. 

Run na technologię

REKLAMA

Szacuje się, że rynek inteligentnych fabryk wzrośnie z 140,7 mld USD w 2023 roku do 388,7 mld USD w 2033 r. W okresie prognozy średnioroczny wzrost wartości rynku wyniesie 10 proc. Co ma być motorem napędowym zmian? Chęć zwiększenia wydajności, konieczność szybkiego dopasowania się do zmieniających się potrzeb klientów w zakresie konkretnego produktu (indywidualizacja), sprostanie coraz bardziej restrykcyjnym wymogom emisyjności, rosnące koszty energii, a także zakłócenia w łańcuchu dostaw... Twórcy raportu nie wskazują na jeden, a szereg czynników, które motywują przedsiębiorstwa produkcyjne do inwestycji w rozwiązania „smart”.

Co innego jednak sama inwestycja w nową technologię, a co innego czerpanie z niej korzyści w sposób świadomy. Firma iBASEt przeprowadziła ciekawą ankietę wśród 400 menedżerów z amerykańskich i brytyjskich firm produkcyjnych, z której wynika, że branża nie potrafi wykorzystać do końca wszystkich możliwości jakie dają poczynione przez nich inwestycje spod znaku „inteligentnej fabryki”. Prawie trzy czwarte firm zainwestowało w nowe technologie w czasie pandemii. Jednocześnie tylko 44 proc. respondentów przyznało, że modernizacja uzbroiła ich praktyczne dane. 19 proc. z nich nie wykorzystuje żadnych nowych danych w procesach produkcyjnych.

– Inwestycja nie kończy się na etapie wdrożenia cyfrowej technologii. To ciągły proces, który wymaga od użytkownika specyficznych kompetencji. Jednocześnie rośnie odpowiedzialność dostawcy tego typu rozwiązań, który musi przyjąć rolę doradcy, a w pewnym sensie i edukatora – uważa Marcin Kolasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dodaje, wśród firm przemysłowych rośnie świadomość technologii. Polska nie jest tu odosobnionym przypadkiem. Na naszym rynku przybywa zakładów, które mają już wyrobioną markę w regionie, ale i tak chcą się modernizować – a w zasadzie muszą.

Wymuszona transformacja

Według analiz Światowego Forum Ekonomicznego, każdy dolar wydany na inwestycje w technologie informacyjne skutkuje 13 USD zwrotu z inwestycji. Czy oznacza to, że firmy produkcyjne, wdrażające nowe rozwiązania, robią to tylko z myślą o lepszych wynikach finansowych? – Motywacją jest nie tyle potencjalna poprawa pozycji na rynku, a utrzymanie obecnej. Firmy zwiększają swoje inwestycje w technologie IT, bo sytuacja je do tego zmusza. W wyniku zmian legislacyjnych i społecznych oraz zawirowań geopolitycznych otoczenie, w jakim operuje biznes, staje się coraz bardziej wymagające i nieprzewidywalne, czego dobrym przykładem jest obszar paliw i energii – uważa Marcin Kolasa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

Sterowanie komputerem falami mózgowymi, mruganiem oczu, mrugania lub zaciskaniem zębów. AI + Neurotechnologia dla integracji niepełnosprawnych

Dwie firmy połączyły siły w celu wsparcia integracji osób niepełnosprawnych dzięki sztucznej inteligencji i neuro-technologiom. Celem jest rozwój i doskonalenie nowego rodzaju interfejsu mózg-maszyna, który przekształca różnorodne dane neurofizjologiczne (fale mózgowe, aktywność serca, mimikę twarzy, ruchy oczu) w polecenia mentalne. Pierwsze efekty będą widoczne już niedługo podczas sztafety z pochodnią olimpijską.

REKLAMA

Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

REKLAMA