REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligentne fabryki? Wyścig w przemyśle na sztuczną inteligencję

Inteligentna fabryka
Inteligentna fabryka
TORU HANAI
Materiały prasowe Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Czy zapleczem produkcji będzie zarządzać sztuczna inteligencja? W ciągu najbliższych 10 lat wartość inwestycji w inteligentne rozwiązania w fabrykach ma zwiększyć się ponad dwukrotnie. 

Inteligentne fabryki już niebawem? 

Eksperci zapowiadają, że w ciągu najbliższej dekady czeka nas boom inwestycyjny w sektorze inteligentnych fabryk. I znów okazuje się, że informacja jest bezcenna. W centrum tego boomu są bowiem dane – zbierane po to, aby przewidywać, planować, zwiększać bezpieczeństwo serwisantów i podejmować najlepsze możliwe z perspektywy ludzi i biznesu decyzje. 

REKLAMA

– To, co jeszcze nie tak dawno temu było nazywane „fabryką przyszłości”, staje się nową normą, również w Polsce. Mówimy o fabryce, w której kluczowe urządzenia są podłączone do chmury, korzystamy z sensorów, monitoringu systemów oraz analizy danych w czasie rzeczywistym, aby zautomatyzować – i autonomizować – procesy. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i wydajności tu i teraz, ale też wybieganie w przyszłość, czyli zapobieganie przestojom – tłumaczy Marcin Kolasa z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce. 

Run na technologię

REKLAMA

Szacuje się, że rynek inteligentnych fabryk wzrośnie z 140,7 mld USD w 2023 roku do 388,7 mld USD w 2033 r. W okresie prognozy średnioroczny wzrost wartości rynku wyniesie 10 proc. Co ma być motorem napędowym zmian? Chęć zwiększenia wydajności, konieczność szybkiego dopasowania się do zmieniających się potrzeb klientów w zakresie konkretnego produktu (indywidualizacja), sprostanie coraz bardziej restrykcyjnym wymogom emisyjności, rosnące koszty energii, a także zakłócenia w łańcuchu dostaw... Twórcy raportu nie wskazują na jeden, a szereg czynników, które motywują przedsiębiorstwa produkcyjne do inwestycji w rozwiązania „smart”.

Co innego jednak sama inwestycja w nową technologię, a co innego czerpanie z niej korzyści w sposób świadomy. Firma iBASEt przeprowadziła ciekawą ankietę wśród 400 menedżerów z amerykańskich i brytyjskich firm produkcyjnych, z której wynika, że branża nie potrafi wykorzystać do końca wszystkich możliwości jakie dają poczynione przez nich inwestycje spod znaku „inteligentnej fabryki”. Prawie trzy czwarte firm zainwestowało w nowe technologie w czasie pandemii. Jednocześnie tylko 44 proc. respondentów przyznało, że modernizacja uzbroiła ich praktyczne dane. 19 proc. z nich nie wykorzystuje żadnych nowych danych w procesach produkcyjnych.

– Inwestycja nie kończy się na etapie wdrożenia cyfrowej technologii. To ciągły proces, który wymaga od użytkownika specyficznych kompetencji. Jednocześnie rośnie odpowiedzialność dostawcy tego typu rozwiązań, który musi przyjąć rolę doradcy, a w pewnym sensie i edukatora – uważa Marcin Kolasa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dodaje, wśród firm przemysłowych rośnie świadomość technologii. Polska nie jest tu odosobnionym przypadkiem. Na naszym rynku przybywa zakładów, które mają już wyrobioną markę w regionie, ale i tak chcą się modernizować – a w zasadzie muszą.

Wymuszona transformacja

Według analiz Światowego Forum Ekonomicznego, każdy dolar wydany na inwestycje w technologie informacyjne skutkuje 13 USD zwrotu z inwestycji. Czy oznacza to, że firmy produkcyjne, wdrażające nowe rozwiązania, robią to tylko z myślą o lepszych wynikach finansowych? – Motywacją jest nie tyle potencjalna poprawa pozycji na rynku, a utrzymanie obecnej. Firmy zwiększają swoje inwestycje w technologie IT, bo sytuacja je do tego zmusza. W wyniku zmian legislacyjnych i społecznych oraz zawirowań geopolitycznych otoczenie, w jakim operuje biznes, staje się coraz bardziej wymagające i nieprzewidywalne, czego dobrym przykładem jest obszar paliw i energii – uważa Marcin Kolasa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

Przełom dla ludzkości, praw człowieka i robotów - podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji

Trzeba stanowczo stwierdzić, że to przełom dla ludzkości, przełom dla praw człowieka, przełom dla pracowników i przełom dla robotów oraz automatyzacji. W dniu 13 marca 2024 r. podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji, AI (Artificial Intelligence Act). To pierwszy w UE tego typu akt. Był bardzo wyczekiwany przez prawników, pracowników, wielkie koncerny, przedsiębiorców ale i po prostu obywateli. 

W tych zawodach sztuczna inteligencja nam nie zagraża

Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy liczbę miejsc pracy nawet o 40%. W dużej części będą to pracownicy umysłowi. A jakie zawody nie są zagrożone przez sztuczną inteligencję?

REKLAMA

Polacy wciąż boją się, ze sztuczna inteligencja zabierze im pracę

Już prawie 60 proc. Polaków obawia się wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość swojego stanowiska pracy. To dane z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje – styczeń 2024”. Pracownik przyszłości powinien umieć efektywnie wykorzystać możliwości oferowane przez AI. 

77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?

Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

Czy sztuczna inteligencja jest szkodliwa dla środowiska?

Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego? 

Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?

Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

REKLAMA

Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

Jak wykorzystać Gen. AI w biznesie? [10 zasadniczych kroków] Czy umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną już teraz?

W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.

REKLAMA