REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Boom na AI bez znaczącego wpływu na rynek pracy

ChatGPT póki co nie zabiera pracy
ChatGPT póki co nie zabiera pracy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z danych portali pracy wynika, że w zaledwie 5 miesięcy od debiutu ChatGPT, liczba ogłoszeń o pracę w sektorze IT, zawierających umiejętności związane ze sztuczną inteligencją, wzrosła o 30%. Duże zainteresowanie AI nie przekłada się jednak jeszcze tak mocno na segment white-collar.

ChatGPT – czy zabierze miejsca pracy? 

ChatGPT wprowadził sporo zamieszania na rynku pracy. Jedni obawiają się, że narzędzia AI zabiorą pracę wielu specjalistom, inni upatrują w nich szans na optymalizację zadań i większą efektywność pracy. Nie bez powodu na zachodzie umiejętność korzystania z ChataGPT została okrzyknięta najgorętszym obecnie skillem zawodowym. 

REKLAMA

Z badań Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że AI radykalnie zmieni sposób wykonywania pracy i wymagania kompetencyjne w przypadku aż ok. 44 proc. stanowisk . Na podstawie danych portalu pracy RocketJobs.pl, skierowanego do pracowników biurowych, można wnioskować, że w Polsce ten trend dopiero kiełkuje, ale pracodawcy zaczynają doceniać tego rodzaju kompetencje.

Popyt na sztuczną inteligencję

REKLAMA

Branżami, w których szczególnie widać zainteresowanie pracodawców umiejętnościami związanymi z AI są marketing (zwłaszcza kategorie content, copywriting i SEO), sprzedaż, BI & Data oraz motoryzacja i automatyka. Najczęściej w wymaganiach pracodawców pojawiają się oczekiwania znajomości najnowszych platform opartych na sztucznej inteligencji.

Wśród pożądanych kompetencji pojawiały się także umiejętności dot. programowania chatbotów i uczenia maszynowego (a dokładnie wdrażania go w produkcji). Aż 42% analizowanych ofert zawierało wymagania związane z prompt engineering - procesem tworzenia specjalnych zdań i sekwencji, które służą do zadawania pytań lub wprowadzania informacji do systemów opartych na sztucznej inteligencji.

Warto również zauważyć, że kategoriami, w których w ciągu ostatniego półrocza nie było żadnej oferty wymagającej choćby podstawowej znajomości rozwiązań AI, są media i consulting. W porównaniu z wynikami za pierwsze półrocze 2022 roku, największa zmiana w liczbie ofert pracy ze znajomością AI dokonała się w kategorii SEO, co nie dziwi, ponieważ obszar ten wykazywał się zawsze wysoką skłonnością do adopcji rozwiązań automatyzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy sztuczna inteligencja spowoduje rewolucję? 

Adopcja rozwiązań AI na rynku pracy biurowej postępuje, ale na ten moment jeszcze nie przekłada się mocno na wymagania pracodawców. Nie oznacza to jednak, że pozostają oni obojętni na rozwój technologii. Medialny boom powoduje, że aktualnie coraz więcej osób z ciekawości korzysta z ChatGPT i rozwiązań sztucznej inteligencji generujących grafiki. Zyskują świadomość, że można ich używać do usprawnienia swojej pracy. To jest idealny czas na rozwój kompetencji w tym zakresie po stronie kandydatów, bo uzyskują przewagę na rynku. Jednocześnie to doskonały czas dla pracodawców, by wdrażać rozwiązania AI do bieżących zadań i zyskiwać nie tylko operacyjnie, ale także wizerunkowo, jako nowoczesna firma śledząca trendy - mówi Justyna Krzewska, Recruitment Team Leader w Just Join IT i RocketJobs.pl.

ChatGPT -  jak można użyć w pracy?  

REKLAMA

Najnowsza technologia Open AI z pewnością będzie miała wpływ na kształt rynku pracy. W USA już teraz 90% amerykańskich liderów biznesu twierdzi, że posiadanie doświadczenia z ChatGPT jest plusem dla osób poszukujących pracy. Ponadto prawie połowa (49%) firm korzysta już z narzędzia w regularnej pracy . Dzięki aplikacji można wykonać wysokiej jakości pracę w dużo krótszym czasie i oszczędzić sobie obciążenia powtarzalnymi zadaniami. Jednak istnieją też zagrożenia.

AI generuje syntezę tego, co znajdzie w internecie, pełnym fałszywych informacji, co niesie za sobą ryzyko powielania fake newsów. Dlatego korzystanie z niej wymaga określonych kompetencji, szczególnie w kontekście weryfikowania prawdziwości danych. Cenione przez pracodawców będą na pewno krytyczne myślenie i zdolności analityczne. Umiejętność mądrego korzystania ze sztucznej inteligencji jest z pewnością atutem i będzie podnosić wartość pracownika na konkurencyjnym rynku - dodaje Justyna Krzewska.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

Sterowanie komputerem falami mózgowymi, mruganiem oczu, mrugania lub zaciskaniem zębów. AI + Neurotechnologia dla integracji niepełnosprawnych

Dwie firmy połączyły siły w celu wsparcia integracji osób niepełnosprawnych dzięki sztucznej inteligencji i neuro-technologiom. Celem jest rozwój i doskonalenie nowego rodzaju interfejsu mózg-maszyna, który przekształca różnorodne dane neurofizjologiczne (fale mózgowe, aktywność serca, mimikę twarzy, ruchy oczu) w polecenia mentalne. Pierwsze efekty będą widoczne już niedługo podczas sztafety z pochodnią olimpijską.

REKLAMA

Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

REKLAMA