REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka Gamedust: dzięki AI w kilka godzin wykonujemy prace zajmujące tygodnie [Apple, Adobe Photoshop, Nvidia, koncepcje, serwery]

Spółka Gamedust: dzięki AI w kilka godzin wykonujemy prace zajmujące tygodnie [Apple, Adobe Photoshop, Nvidia, koncepcje, serwery]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prezes spółki specjalizującej się w tworzeniu gier VR, Paweł Flieger opowiada o wdrożeniu AI.

REKLAMA

SZTUCZNA INTELIGENCJA PRZYSPIESZY PRODUKCJĘ GIER

REKLAMA

"Sztuczna inteligencja może istotnie przyspieszyć tempo produkcji gier, jeśli umiejętnie zaimplementuje się konkretne narzędzia. Chodzi zarówno o tworzenie kodu programistycznego, jak również o wizualizacje czy tworzenie grafik do produkcji" - powiedział.

"Ważnym aspektem są tu prawa autorskie i my o nich nie zapominamy. Dlatego dużo bardziej interesuje nas oprogramowanie z zaimplementowaną sztuczną inteligencją, gdzie kupujemy licencję - jak Adobe Photoshop - niż aplikacje typu Midjourney. Generalnie najważniejszymi sferami w produkcji gier wideo w kontekście AI będą prawa własności intelektualnej. Nie dziwi nas zainteresowanie tym zagadnieniem ze strony Unii Europejskiej. Jest jeszcze kolejny aspekt. Biorąc dalej za przykład Midjurney, jest to model AI, który potrafi wygenerować obraz we wskazanym przez nas stylu, np. konkretnego artysty i pojawia się pytanie, na ile może być to uznane za przywłaszczenie IP" - dodał.

Prezes Flieger powiedział również, że AI w przypadku Gamedust optymalizuje czas spędzony nad pracami koncepcyjnymi i pomaga w znalezieniu stylu dla gry, który generowany jest prostą komendą.

"Wcześniej prace nad koncepcjami trwały tygodniami. Ścieżka rozpoczynała się od spisywania i opisywania tego czego szukamy, a później wspomniane raporty lądowały u grafików. Dzięki AI proces ten można skrócić do godzin. Dzięki temu zgłaszamy się do artystów z dokładnym stylem, którego poszukujemy i oszczędzamy wiele czasu i pracy" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Istnieją również narzędzia do dalszego, bardziej technicznego procesu tworzenia gier. Zacząłbym od Nvidia, która zaprezentowała technologię modelującą trójwymiarowe zdjęcia z plików dwuwymiarowych" - dodał.

Fotogrametria to technika, która polega na odtwarzaniu kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów w terenie na podstawie zdjęć fotogrametrycznych.

 

"Apple z kolei posiada patent na technologię upraszczającą geometrię. To technologia, która mocno wesprze prace deweloperskie, ponieważ modelowanie projektu na podstawie zdjęcia fotogrametrycznego jest bardzo czasochłonne, a stosując rozwiązanie amerykańskiego giganta jesteśmy w stanie przeprowadzić wspomniany proces w kilka godzin" - powiedział.

Jak wskazał, sztuczna inteligencja została wykorzystana w przypadku najnowszej gry.

"Technologia AI wspiera nas także w pracach stricte programistycznych. Za przykład można podać tutaj grę Rooms of Realities, która rozwijana jest przez studio Bluekey (spółka celowa Gamedust - przyp. PAP), a Gamedust jest jej wydawcą. Gra to escape roomy przeniesione do wirtualnej rzeczywistości" - powiedział.

Tytuł został wydany 13 czerwca.

"Ważnym atrybutem tego typu gry jest tryb kooperacyjny, gdzie kilku graczy może łączyć się wirtualnie i wspólnie rozwiązywać zagadki. Aby takie rozwiązanie mogło płynnie działać potrzebna jest implementacja specjalnych rozwiązań serwerowych. Dzięki wykorzystaniu AI programiści Bluekey byli w stanie samodzielnie skonfigurować tego typu infrastrukturę pomimo, że wymagało to stworzenia kodu w języku programowania, którym nie posługują się na co dzień" - dodał.

Gamedust: Nowa gra i działałność wydawnicza

Gamedust rozpoczął prace preprodukcyjne nad nową grą i chce, aby jej premiera nastąpiła na przełomie 2024 i 2025 roku. Spółka ocenia, że sztuczna inteligencja przyspieszy tworzenie gier.

REKLAMA

"Zaczęliśmy prace preprodukcyjne nad nową grą i chcemy, aby jej premiera nastąpiła na przełomie roku 2024-2025, co jest zbieżne z naszą strategią wydawniczą. Dzięki kolejnym własnym produkcjom o wysokiej jakości, (...), możemy umacniać pozycję wśród inwestorów i graczy" - powiedział prezes Gamedust Paweł Flieger.

"Producent gier, który wchodzi w segment wydawniczy, w naszej ocenie powinien skupić się przede wszystkim na tym, co jest mu znane. W naszym przypadku jest to przede wszystkim wydawanie gier w formacie VR, bo wyróżniają nas kompetencje związane z wirtualną rzeczywistością. Tak też strategicznie widzimy nasz dział publishingu" - dodał.

Jak wskazał, oferta wydawnicza Gamedust jest kierowana głównie w stronę producentów gier tradycyjnych, którzy chcieliby zaistnieć na rynku gier opartych o technologię wirtualnej rzeczywistości.

"Nasza oferta jest skierowana także do mniejszych twórców typu indie (gry niezależne - przyp. PAP), którym samodzielnie trudno wydać grę na platformach VR" - powiedział.

"Widzimy duże zainteresowanie, rozpoczęliśmy wiele rozmów. Wśród potencjalnych partnerów w obszarze publishingu są też znani producenci z rynku polskiego" - dodał.

Paweł Flieger wskazał również, że wersje tradycyjnych gier na platformy VR stają się coraz atrakcyjniejsze dla producentów.

"Segment VR stanowi co prawda ułamek całego sektora gamingowego, ale jednocześnie rośnie cztery razy szybciej. Nowe urządzenia, jakie zaprezentowała Meta czy Apple z pewnością mogą to tempo jeszcze zwiększyć" - ocenił.

Polecamy: 

„Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami”

„Dokumentacja kadrowa 2023. Zasady prowadzenia i przechowywania” + wzory dokumentów online

Urlopy wypoczynkowe. Ustalanie wymiaru, udzielanie i rozliczanie

Zatrudnianie cudzoziemców. Procedury i rozliczenia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

Przełom dla ludzkości, praw człowieka i robotów - podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji

Trzeba stanowczo stwierdzić, że to przełom dla ludzkości, przełom dla praw człowieka, przełom dla pracowników i przełom dla robotów oraz automatyzacji. W dniu 13 marca 2024 r. podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji, AI (Artificial Intelligence Act). To pierwszy w UE tego typu akt. Był bardzo wyczekiwany przez prawników, pracowników, wielkie koncerny, przedsiębiorców ale i po prostu obywateli. 

W tych zawodach sztuczna inteligencja nam nie zagraża

Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy liczbę miejsc pracy nawet o 40%. W dużej części będą to pracownicy umysłowi. A jakie zawody nie są zagrożone przez sztuczną inteligencję?

REKLAMA

Polacy wciąż boją się, ze sztuczna inteligencja zabierze im pracę

Już prawie 60 proc. Polaków obawia się wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość swojego stanowiska pracy. To dane z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje – styczeń 2024”. Pracownik przyszłości powinien umieć efektywnie wykorzystać możliwości oferowane przez AI. 

77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?

Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

Czy sztuczna inteligencja jest szkodliwa dla środowiska?

Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego? 

Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?

Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

REKLAMA

Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

Jak wykorzystać Gen. AI w biznesie? [10 zasadniczych kroków] Czy umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną już teraz?

W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.

REKLAMA