REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka Gamedust: dzięki AI w kilka godzin wykonujemy prace zajmujące tygodnie [Apple, Adobe Photoshop, Nvidia, koncepcje, serwery]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Spółka Gamedust: dzięki AI w kilka godzin wykonujemy prace zajmujące tygodnie [Apple, Adobe Photoshop, Nvidia, koncepcje, serwery]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prezes spółki specjalizującej się w tworzeniu gier VR, Paweł Flieger opowiada o wdrożeniu AI.

REKLAMA

SZTUCZNA INTELIGENCJA PRZYSPIESZY PRODUKCJĘ GIER

REKLAMA

"Sztuczna inteligencja może istotnie przyspieszyć tempo produkcji gier, jeśli umiejętnie zaimplementuje się konkretne narzędzia. Chodzi zarówno o tworzenie kodu programistycznego, jak również o wizualizacje czy tworzenie grafik do produkcji" - powiedział.

"Ważnym aspektem są tu prawa autorskie i my o nich nie zapominamy. Dlatego dużo bardziej interesuje nas oprogramowanie z zaimplementowaną sztuczną inteligencją, gdzie kupujemy licencję - jak Adobe Photoshop - niż aplikacje typu Midjourney. Generalnie najważniejszymi sferami w produkcji gier wideo w kontekście AI będą prawa własności intelektualnej. Nie dziwi nas zainteresowanie tym zagadnieniem ze strony Unii Europejskiej. Jest jeszcze kolejny aspekt. Biorąc dalej za przykład Midjurney, jest to model AI, który potrafi wygenerować obraz we wskazanym przez nas stylu, np. konkretnego artysty i pojawia się pytanie, na ile może być to uznane za przywłaszczenie IP" - dodał.

Prezes Flieger powiedział również, że AI w przypadku Gamedust optymalizuje czas spędzony nad pracami koncepcyjnymi i pomaga w znalezieniu stylu dla gry, który generowany jest prostą komendą.

"Wcześniej prace nad koncepcjami trwały tygodniami. Ścieżka rozpoczynała się od spisywania i opisywania tego czego szukamy, a później wspomniane raporty lądowały u grafików. Dzięki AI proces ten można skrócić do godzin. Dzięki temu zgłaszamy się do artystów z dokładnym stylem, którego poszukujemy i oszczędzamy wiele czasu i pracy" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Istnieją również narzędzia do dalszego, bardziej technicznego procesu tworzenia gier. Zacząłbym od Nvidia, która zaprezentowała technologię modelującą trójwymiarowe zdjęcia z plików dwuwymiarowych" - dodał.

Fotogrametria to technika, która polega na odtwarzaniu kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów w terenie na podstawie zdjęć fotogrametrycznych.

 

"Apple z kolei posiada patent na technologię upraszczającą geometrię. To technologia, która mocno wesprze prace deweloperskie, ponieważ modelowanie projektu na podstawie zdjęcia fotogrametrycznego jest bardzo czasochłonne, a stosując rozwiązanie amerykańskiego giganta jesteśmy w stanie przeprowadzić wspomniany proces w kilka godzin" - powiedział.

Jak wskazał, sztuczna inteligencja została wykorzystana w przypadku najnowszej gry.

"Technologia AI wspiera nas także w pracach stricte programistycznych. Za przykład można podać tutaj grę Rooms of Realities, która rozwijana jest przez studio Bluekey (spółka celowa Gamedust - przyp. PAP), a Gamedust jest jej wydawcą. Gra to escape roomy przeniesione do wirtualnej rzeczywistości" - powiedział.

Tytuł został wydany 13 czerwca.

"Ważnym atrybutem tego typu gry jest tryb kooperacyjny, gdzie kilku graczy może łączyć się wirtualnie i wspólnie rozwiązywać zagadki. Aby takie rozwiązanie mogło płynnie działać potrzebna jest implementacja specjalnych rozwiązań serwerowych. Dzięki wykorzystaniu AI programiści Bluekey byli w stanie samodzielnie skonfigurować tego typu infrastrukturę pomimo, że wymagało to stworzenia kodu w języku programowania, którym nie posługują się na co dzień" - dodał.

Gamedust: Nowa gra i działałność wydawnicza

Gamedust rozpoczął prace preprodukcyjne nad nową grą i chce, aby jej premiera nastąpiła na przełomie 2024 i 2025 roku. Spółka ocenia, że sztuczna inteligencja przyspieszy tworzenie gier.

REKLAMA

"Zaczęliśmy prace preprodukcyjne nad nową grą i chcemy, aby jej premiera nastąpiła na przełomie roku 2024-2025, co jest zbieżne z naszą strategią wydawniczą. Dzięki kolejnym własnym produkcjom o wysokiej jakości, (...), możemy umacniać pozycję wśród inwestorów i graczy" - powiedział prezes Gamedust Paweł Flieger.

"Producent gier, który wchodzi w segment wydawniczy, w naszej ocenie powinien skupić się przede wszystkim na tym, co jest mu znane. W naszym przypadku jest to przede wszystkim wydawanie gier w formacie VR, bo wyróżniają nas kompetencje związane z wirtualną rzeczywistością. Tak też strategicznie widzimy nasz dział publishingu" - dodał.

Jak wskazał, oferta wydawnicza Gamedust jest kierowana głównie w stronę producentów gier tradycyjnych, którzy chcieliby zaistnieć na rynku gier opartych o technologię wirtualnej rzeczywistości.

"Nasza oferta jest skierowana także do mniejszych twórców typu indie (gry niezależne - przyp. PAP), którym samodzielnie trudno wydać grę na platformach VR" - powiedział.

"Widzimy duże zainteresowanie, rozpoczęliśmy wiele rozmów. Wśród potencjalnych partnerów w obszarze publishingu są też znani producenci z rynku polskiego" - dodał.

Paweł Flieger wskazał również, że wersje tradycyjnych gier na platformy VR stają się coraz atrakcyjniejsze dla producentów.

"Segment VR stanowi co prawda ułamek całego sektora gamingowego, ale jednocześnie rośnie cztery razy szybciej. Nowe urządzenia, jakie zaprezentowała Meta czy Apple z pewnością mogą to tempo jeszcze zwiększyć" - ocenił.

Polecamy: 

„Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami”

„Dokumentacja kadrowa 2023. Zasady prowadzenia i przechowywania” + wzory dokumentów online

Urlopy wypoczynkowe. Ustalanie wymiaru, udzielanie i rozliczanie

Zatrudnianie cudzoziemców. Procedury i rozliczenia

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy AI osłabia nasz mózg? Wielomiesięczne użytkowanie ChatuGPT może obniżać aktywność komórek mózgowych, zmniejszać zaangażowanie poznawcze, kreatywność i pogarszać pamięć

Jak AI wpływa na nasz mózg? Wielomiesięczne użytkowanie ChatuGPT może obniżać aktywność komórek mózgowych, zmniejszać zaangażowanie poznawcze, kreatywność i pogarszać pamięć – ostrzegają autorzy niewielkiego badania, którego wyniki (na razie bez recenzji) opublikowano w serwisie ArXiv.

BBC ostrzega: Google zabije internet. Kto zapłaci twórcom treści, dziennikarzom, skoro roboty nie klikają w reklamy?

Internet powstał z myślą o ludziach, ale jego przyszłość może należeć do maszyn. W nowym paradygmacie to nie my przeglądamy sieć – to sztuczna inteligencja przegląda ją za nas. Taki scenariusz przedstawia dziennikarz BBC Thomas Germain. Czy to koniec swobodnego eksplorowania sieci i początek epoki zunifikowanych informacji, w której algorytm decyduje, co powinniśmy wiedzieć, a co lepiej pominąć?

Sztuczna inteligencja zabierze 14% miejsc pracy. Jak wdrożyć AI w firmie i dlaczego nie można z tym zwlekać?

Automatyzacja i sztuczna inteligencja nie są już przyszłością – stały się teraźniejszością. Firmy stoją przed trudnym wyborem: albo zaczną zmiany już teraz, albo zderzą się z brutalną rzeczywistością, a na adaptację do niej nie będzie czasu. Jak odpowiedzialnie i skutecznie przygotować organizację oraz ludzi do nieuniknionych przemian?

To już nie jest science-fiction. Modele AI potrafią zabiegać o przetrwanie

Jeden z modeli AI zrobił w maju coś, czego maszyna nie powinna była potrafić: zmienił swój kod, by nie zastosować instrukcji nakazującej mu samolikwidację; AI skutecznie uczy się, jak wymykać się spod ludzkiej kontroli - napisał na łamach "Wall Street Journal" Judd Rosenblatt, szef firmy Studio EI.

REKLAMA

Dlaczego AI i tworzenie oprogramowania przypominają forex? Technologia w służbie celu – nigdy odwrotnie

Technologia i tworzenie oprogramowania przypominają rynek forex. Są tacy, którzy dużo zyskują – i dzięki technologii wyprzedzają konkurencję o pięć kroków naraz. Ale większość niestety przegrywa.

Dezinformacja bronią XXI wieku. 6 wskazówek jak się przed nią chronić i nie rozpowszechniać „fake newsów”

Manipulowanie informacjami i ingerencja zagraniczna są poważnym zagrożeniem dla społeczeństwa. Fake newsy mogą podważać wiarygodność instytucji i procesów demokratycznych, uniemożliwiając ludziom podejmowanie świadomych decyzji lub zniechęcając ich do głosowania. Komisja Europejska w swoim wzmocnionym komunikacie przedstawia sześć wskazówek, jak wykryć i przeciwdziałać manipulacji informacjami.

12 topowych narzędzi do generowania obrazów AI – przegląd

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje tworzenie grafik, umożliwiając szybkie generowanie realistycznych obrazów, koncepcyjnych ilustracji i wizualizacji produktów – bez potrzeby angażowania grafików czy długiego procesu projektowego. Wszystko zależy od tego, czego potrzebujesz: fotorealizmu, stylizowanych grafik koncepcyjnych, a może prostych ilustracji do mediów społecznościowych? Sprawdź 12 najlepszych generatorów obrazów AI, które pomogą Ci wybrać idealne narzędzie do Twoich kreatywnych projektów.

Legislacja a technologia. Regulowanie odpowiedzialności za sztuczną inteligencję

Pamiętacie "A.I. Sztuczna Inteligencja"? Film Spielberga, w którym robot marzy o byciu chłopcem? Ta wizja przyszłości staje się coraz mniej odległa. Choć maszyny jeszcze nie płaczą, już teraz wkraczają w nasze życie, podejmując decyzje w biznesie i przemyśle. To rewolucja, ale z jednym "ale": kto odpowiada za błędy tych cyfrowych mózgów?

REKLAMA

Prawo sztucznej inteligencji: co pominięto w AI Act i projekcie polskiej ustawy. Gdzie szukać przepisów o AI jeżeli nie ma ich w AI Act ani w polskiej implementacji?

Sam AI Act jako mimo że jest rozporządzeniem unijnym i nie wymaga implementacji do przepisów prawa danego państwa członkowskiego, tak jak Dyrektywy unijne, to jednak wymaga uzupełnienia w prawie krajowym – co polski ustawodawca już zauważył. Obecnie prace nad taką ustawą (Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji) są prowadzone, a wynik prac legislacyjnych możemy znaleźć tu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390551 . Dodatkowo wcześniej opracowano również projekt ustawy o związkach zawodowych mający na celu zapewnienie właściwego informowania pracowników o wykorzystywaniu AI. Te akty prawne w mojej ocenie regulują głównie działania developerów AI oraz relacje między nimi a organami państwowymi i użytkownikami. TO czego ewidentnie brakuje, to regulacji sytuacji prawnej użytkowników i ich relacji z pozostałymi osobami. Czy to oznacza, że nie jest ona uregulowana w prawie?

Sztuczna inteligencja (AI) - pierwsze europejskie regulacje prawne

W obecnych czasach jesteśmy świadkami kolejnego przełomowego wydarzenia na miarę rewolucji przemysłowej z XVIII wieku oraz nie tak odległej rewolucji cyfrowej. Mowa o sztucznej inteligencji AI (ang. artificial intelligence).

REKLAMA