REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka Gamedust: dzięki AI w kilka godzin wykonujemy prace zajmujące tygodnie [Apple, Adobe Photoshop, Nvidia, koncepcje, serwery]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Spółka Gamedust: dzięki AI w kilka godzin wykonujemy prace zajmujące tygodnie [Apple, Adobe Photoshop, Nvidia, koncepcje, serwery]
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prezes spółki specjalizującej się w tworzeniu gier VR, Paweł Flieger opowiada o wdrożeniu AI.

REKLAMA

SZTUCZNA INTELIGENCJA PRZYSPIESZY PRODUKCJĘ GIER

REKLAMA

"Sztuczna inteligencja może istotnie przyspieszyć tempo produkcji gier, jeśli umiejętnie zaimplementuje się konkretne narzędzia. Chodzi zarówno o tworzenie kodu programistycznego, jak również o wizualizacje czy tworzenie grafik do produkcji" - powiedział.

"Ważnym aspektem są tu prawa autorskie i my o nich nie zapominamy. Dlatego dużo bardziej interesuje nas oprogramowanie z zaimplementowaną sztuczną inteligencją, gdzie kupujemy licencję - jak Adobe Photoshop - niż aplikacje typu Midjourney. Generalnie najważniejszymi sferami w produkcji gier wideo w kontekście AI będą prawa własności intelektualnej. Nie dziwi nas zainteresowanie tym zagadnieniem ze strony Unii Europejskiej. Jest jeszcze kolejny aspekt. Biorąc dalej za przykład Midjurney, jest to model AI, który potrafi wygenerować obraz we wskazanym przez nas stylu, np. konkretnego artysty i pojawia się pytanie, na ile może być to uznane za przywłaszczenie IP" - dodał.

Prezes Flieger powiedział również, że AI w przypadku Gamedust optymalizuje czas spędzony nad pracami koncepcyjnymi i pomaga w znalezieniu stylu dla gry, który generowany jest prostą komendą.

"Wcześniej prace nad koncepcjami trwały tygodniami. Ścieżka rozpoczynała się od spisywania i opisywania tego czego szukamy, a później wspomniane raporty lądowały u grafików. Dzięki AI proces ten można skrócić do godzin. Dzięki temu zgłaszamy się do artystów z dokładnym stylem, którego poszukujemy i oszczędzamy wiele czasu i pracy" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Istnieją również narzędzia do dalszego, bardziej technicznego procesu tworzenia gier. Zacząłbym od Nvidia, która zaprezentowała technologię modelującą trójwymiarowe zdjęcia z plików dwuwymiarowych" - dodał.

Fotogrametria to technika, która polega na odtwarzaniu kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów w terenie na podstawie zdjęć fotogrametrycznych.

 

"Apple z kolei posiada patent na technologię upraszczającą geometrię. To technologia, która mocno wesprze prace deweloperskie, ponieważ modelowanie projektu na podstawie zdjęcia fotogrametrycznego jest bardzo czasochłonne, a stosując rozwiązanie amerykańskiego giganta jesteśmy w stanie przeprowadzić wspomniany proces w kilka godzin" - powiedział.

Jak wskazał, sztuczna inteligencja została wykorzystana w przypadku najnowszej gry.

"Technologia AI wspiera nas także w pracach stricte programistycznych. Za przykład można podać tutaj grę Rooms of Realities, która rozwijana jest przez studio Bluekey (spółka celowa Gamedust - przyp. PAP), a Gamedust jest jej wydawcą. Gra to escape roomy przeniesione do wirtualnej rzeczywistości" - powiedział.

Tytuł został wydany 13 czerwca.

"Ważnym atrybutem tego typu gry jest tryb kooperacyjny, gdzie kilku graczy może łączyć się wirtualnie i wspólnie rozwiązywać zagadki. Aby takie rozwiązanie mogło płynnie działać potrzebna jest implementacja specjalnych rozwiązań serwerowych. Dzięki wykorzystaniu AI programiści Bluekey byli w stanie samodzielnie skonfigurować tego typu infrastrukturę pomimo, że wymagało to stworzenia kodu w języku programowania, którym nie posługują się na co dzień" - dodał.

Gamedust: Nowa gra i działałność wydawnicza

Gamedust rozpoczął prace preprodukcyjne nad nową grą i chce, aby jej premiera nastąpiła na przełomie 2024 i 2025 roku. Spółka ocenia, że sztuczna inteligencja przyspieszy tworzenie gier.

REKLAMA

"Zaczęliśmy prace preprodukcyjne nad nową grą i chcemy, aby jej premiera nastąpiła na przełomie roku 2024-2025, co jest zbieżne z naszą strategią wydawniczą. Dzięki kolejnym własnym produkcjom o wysokiej jakości, (...), możemy umacniać pozycję wśród inwestorów i graczy" - powiedział prezes Gamedust Paweł Flieger.

"Producent gier, który wchodzi w segment wydawniczy, w naszej ocenie powinien skupić się przede wszystkim na tym, co jest mu znane. W naszym przypadku jest to przede wszystkim wydawanie gier w formacie VR, bo wyróżniają nas kompetencje związane z wirtualną rzeczywistością. Tak też strategicznie widzimy nasz dział publishingu" - dodał.

Jak wskazał, oferta wydawnicza Gamedust jest kierowana głównie w stronę producentów gier tradycyjnych, którzy chcieliby zaistnieć na rynku gier opartych o technologię wirtualnej rzeczywistości.

"Nasza oferta jest skierowana także do mniejszych twórców typu indie (gry niezależne - przyp. PAP), którym samodzielnie trudno wydać grę na platformach VR" - powiedział.

"Widzimy duże zainteresowanie, rozpoczęliśmy wiele rozmów. Wśród potencjalnych partnerów w obszarze publishingu są też znani producenci z rynku polskiego" - dodał.

Paweł Flieger wskazał również, że wersje tradycyjnych gier na platformy VR stają się coraz atrakcyjniejsze dla producentów.

"Segment VR stanowi co prawda ułamek całego sektora gamingowego, ale jednocześnie rośnie cztery razy szybciej. Nowe urządzenia, jakie zaprezentowała Meta czy Apple z pewnością mogą to tempo jeszcze zwiększyć" - ocenił.

Polecamy: 

„Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami”

„Dokumentacja kadrowa 2023. Zasady prowadzenia i przechowywania” + wzory dokumentów online

Urlopy wypoczynkowe. Ustalanie wymiaru, udzielanie i rozliczanie

Zatrudnianie cudzoziemców. Procedury i rozliczenia

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo sztucznej inteligencji: co pominięto w AI Act i projekcie polskiej ustawy. Gdzie szukać przepisów o AI jeżeli nie ma ich w AI Act ani w polskiej implementacji?

Sam AI Act jako mimo że jest rozporządzeniem unijnym i nie wymaga implementacji do przepisów prawa danego państwa członkowskiego, tak jak Dyrektywy unijne, to jednak wymaga uzupełnienia w prawie krajowym – co polski ustawodawca już zauważył. Obecnie prace nad taką ustawą (Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji) są prowadzone, a wynik prac legislacyjnych możemy znaleźć tu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390551 . Dodatkowo wcześniej opracowano również projekt ustawy o związkach zawodowych mający na celu zapewnienie właściwego informowania pracowników o wykorzystywaniu AI. Te akty prawne w mojej ocenie regulują głównie działania developerów AI oraz relacje między nimi a organami państwowymi i użytkownikami. TO czego ewidentnie brakuje, to regulacji sytuacji prawnej użytkowników i ich relacji z pozostałymi osobami. Czy to oznacza, że nie jest ona uregulowana w prawie?

Sztuczna inteligencja (AI) - pierwsze europejskie regulacje prawne

W obecnych czasach jesteśmy świadkami kolejnego przełomowego wydarzenia na miarę rewolucji przemysłowej z XVIII wieku oraz nie tak odległej rewolucji cyfrowej. Mowa o sztucznej inteligencji AI (ang. artificial intelligence).

DeepSeek – szansa czy zagrożenie dla rozwoju AI?

Sztuczna inteligencja (AI) dynamicznie zmienia świat biznesu, wnosząc innowacje. Jednym z nich jest DeepSeek – technologia, która budzi zarówno entuzjazm, jak i obawy. Czy DeepSeek to szansa na rozwój AI, czy może zagrożenie dla przedsiębiorców? Jaką rolę odgrywa odpowiedzialne podejście do korzystania z tej technologii?

AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

REKLAMA

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

REKLAMA

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

REKLAMA