REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%

Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%. Według danych zawartych w najnowszym raporcie Talent Alpha „The World of Work AI-ed” ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence – AI). Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności.

Raport The Future of Work Report „The World of Work AI-ed” 

Raport The Future of Work Report „The World of Work AI-ed” powstał z myślą o menadżerach. Wspólnie z ekspertami pracującymi w międzynarodowych firmach, realizującymi zaawansowane projekty AI i doradzającymi globalnym liderom w przystępny sposób tłumaczymy zjawiska związane z AI. Partnerami strategicznymi publikacji są Everest Group, Osborne Clarke, Randstad, GFT, ABSL, Pro Progressio, EIT, Eruditic, Open Assembly, Transformant, Vacancysoft oraz World View Mentor. Złotym patronem jest Invest in Pomerania.

REKLAMA

Przyszłość i rozwój sztucznej inteligencji zleży od nas

REKLAMA

Sztuczna inteligencja ma potencjał przyniesienia ogromnych, pozytywnych zmian na świecie. Może jednak również doprowadzić do katastrofy. Talent Alpha oraz eksperci z Intelligent Leadership Hub (ILH), globalnej organizacji liderów i doradców, przygotowali dwa scenariusze rozwoju sztucznej inteligencji: pozytywny i negatywny. Specjaliści ILH podkreślają, że choć scenariusze są szokujące, to obydwa są realistyczne, a jak będzie wyglądała rzeczywistość wciąż jeszcze zależy wyłącznie od człowieka i jego decyzji. 

Założyciel ILH, Ade McCormack zwraca uwagę, że powinniśmy się przygotować na to, że w obliczu rewolucji AI większość organizacji może znaleźć się na skraju upadku, a w ciągu najbliższych kilku lat będziemy świadkami masowego bezrobocia, co z kolei wywoła niepokój społeczny. Organizacje nie powinny jednak starać się zmieniać już istniejących modeli biznesowych, lecz budować równoległe. Inteligentne zarządzanie to takie, w ramach którego istnieje przyzwolenie na eksperymentowanie i popełnianie błędu, a decyzyjność jest zdecentralizowana.

Kluczowe kompetencje

REKLAMA

Postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji przynosi wiele zmian w obszarze poszukiwanych kompetencji pracowników. Everest Group wskazuje, że część ról w firmach zniknie, pojawią się zaś nowe potrzeby, zwłaszcza w obszarze umiejętności związanych z rozwojem narzędzi AI. Firmy będą musiały intensywnie wejść w proces tzw. reskillingu i upskillingu oraz wdrożyć procesy zarządzania zmianą. Z danych OECD wynika, że w większości europejskich regionów co drugi pracownik staje przed ryzykiem zastąpienia przez automatyzację i sztuczną inteligencję. Potwierdzają to badania Randstad, według których 50% badanych czuje niepewność lub wręcz obawia się trudności z utrzymaniem lub znalezieniem pracy w obliczu rozwoju tych technologii. 

– Aż 66% pracowników uważa, że ich pracodawca nie wspiera ich w rozwoju kompetencji związanych z technologią. Tylko 10% przyznaje, że otrzymało wsparcie organizacji w naukę programowania, wdrożenia, konserwacji czy współpracy z rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji. To ważne, gdyż technologie generują nowe miejsca pracy, na które trzeba będzie przygotować grupy zagrożone zastąpieniem. Wsparcie i kierunek w tym zakresie powinni zapewnić liderzy – mówi Dagmara Żuromska, Strategic Business Development Senior Manager w Randstad.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Efektywne zarządzanie ludźmi będzie prostsze

Według GFT, wprowadzenie sztucznej inteligencji do procesów HR stanowi kamień milowy w poprawie efektywności pracy. Dzięki analizie danych, firmy mogą zoptymalizować pozyskiwanie specjalistów, usprawnić procesy wdrożenia oraz poprawić wyniki. Przykładem rozwiązania dostarczającego zaawansowane analizy w obszarze HR jest wprowadzone przez GFT AI.DA Marketplace - repozytorium wiedzy i fundament technologiczny dla przedsiębiorstw pragnących zmaksymalizować potencjał sztucznej inteligencji. 

– Wdrożenie asystentów wirtualnych w HR to kluczowy krok w kierunku poprawy efektywności wsparcia pracowników. Zachowanie kontaktów międzyludzkich pozostaje kluczowe i będzie nadal bardzo ważną częścią doświadczenia pracownika, ale wykorzystanie AI np. do odpowiedzi na powtarzające się pytania przynosi szereg korzyści. W rekrutacji sztuczna inteligencja zwiększa precyzję, obiektywność i jakość ocen, zwłaszcza w obszarze technicznym – mówi Karolina Kwiecień, Chief People Officer, GFT Poland.

Tymczasem wiele pytań dotyczących sztucznej inteligencji i działań HR kumuluje się wokół aspektów prawnych, ponieważ jednym z najważniejszych elementów procesów HR jest zapewnienie zgodności z przepisami dotyczącymi niedyskryminacji w zatrudnieniu.

– Zakaz dyskryminacji obejmuje narzędzia, których pracodawca używa np. w procesie rekrutacji. Pomimo pozornej neutralności i obiektywności, sztuczna inteligencja może replikować ludzkie uprzedzenia lub wprowadzać nowe formy uprzedzeń, w zależności od sposobu, w jaki takie narzędzia są tworzone i trenowane. Niewłaściwe zastosowanie sztucznej inteligencji może prowadzić do naruszenia praw pracowniczych – mówi Anna Golenia-Wójcik, Senior Associate, Osborne Clarke. 

Rozwój kompetencji cyfrowych a przyciągnięcie do Polski inwestorów

Polska jest atrakcyjną lokalizacją dla inwestycji zagranicznych, także w obszarze nowych technologii. W celu przyciągnięcia firm inwestujących w AI i działających w tym zakresie powinniśmy przede wszystkim zadbać o odpowiednie kadry. Marcin Grzegory, zastępca dyrektora, Invest in Pomerania, wskazuje, że:

każde miasto czy region, który ma na celu przyciągnięcie inwestorów, skupia się na dwóch konkretnych obszarach. Po pierwsze, takie lokalizacje przygotowują swoje programy nauczania w celu przyciągnięcia najlepszych młodych talentów. Ponadto miasta i regiony starają się wzmocnić współpracę między uniwersytetami a pracodawcami w dziedzinie edukacji i szkolenia, a także w skomplikowanych projektach badawczych i wdrożeniowych, które wymagają aktywnego wsparcia ze strony władz lokalnych.

Źródło: Randstad Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

Sterowanie komputerem falami mózgowymi, mruganiem oczu, mrugania lub zaciskaniem zębów. AI + Neurotechnologia dla integracji niepełnosprawnych

Dwie firmy połączyły siły w celu wsparcia integracji osób niepełnosprawnych dzięki sztucznej inteligencji i neuro-technologiom. Celem jest rozwój i doskonalenie nowego rodzaju interfejsu mózg-maszyna, który przekształca różnorodne dane neurofizjologiczne (fale mózgowe, aktywność serca, mimikę twarzy, ruchy oczu) w polecenia mentalne. Pierwsze efekty będą widoczne już niedługo podczas sztafety z pochodnią olimpijską.

REKLAMA

Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

REKLAMA