REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja wykryje niestandardowe zachowania użytkownika komputera

cybebezpieczeństwo
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja pomaga w walce z cyberprzestępczością. Gdy stworzy charakterystyczny dla danego użytkownika profil cyfrowy, może wykrywać anomalie i niestandardowe aktywności. 

Sztuczna inteligencja wykryje nietypowe logowanie

REKLAMA

Każdy użytkownik firmowych systemów i urządzeń ma charakterystyczny dla siebie profil cyfrowy, opierający się między innymi na tym, jak, gdzie i kiedy pracuje. Aktywności wykraczające poza ten schemat mogą zostać wykryte przez sztuczną inteligencję, która w takich przypadkach wygeneruje alert. 

REKLAMA

- W pierwszej połowie 2023 roku analiza wzorców oparta na sztucznej inteligencji pomogła naszemu narzędziu Barracuda Managed XDR wykryć i unieszkodliwić tysiące bardzo ryzykownych incydentów bezpieczeństwa. Najczęściej powtarzały się wśród nich trzy zagrożenia wymagające natychmiastowego działania – logowanie z podejrzanych lokalizacji, niestandardowe zachowania użytkownika oraz komunikacja ze znanymi złośliwymi obiektami – mówi Michał Zalewski, inżynier w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.

REKLAMA

- Logowanie z podejrzanej lokalizacji. Mamy z nim do czynienia, gdy użytkownik próbuje zalogować się do danego zasobu w krótkim czasie z dwóch fizycznie odległych od siebie lokalizacji. Na tyle odległych, by nie dało się pokonać dystansu między nimi w czasie, który upłynął od jednego logowania do drugiego. Może to również oznaczać, że w przypadku jednej z sesji użytkownik korzysta z sieci VPN, jednak często jest to sygnał, że atakujący uzyskali dostęp do jego konta.

- W jednym z incydentów badanych przez nasz zespół SOC użytkownik zalogował się na swoje konto Microsoft 365 z Kalifornii, a następnie zaledwie trzynaście minut później z Wirginii – wyjaśnia Michał Zalewski. – Aby przebyć odległość dzielącą te miejsca w takim czasie, musiałby podróżować z prędkością przekraczającą 16 000 kilometrów na godzinę. Dodatkowo adres IP użyty do zalogowania się z Wirginii nie był powiązany z żadnym znanym adresem VPN, a użytkownik zwykle nie logował się z tej lokalizacji. Nasz zespół poinformował więc o sytuacji klienta. Ten potwierdził, że to nieautoryzowane logowanie i natychmiast zresetował swoje hasła oraz wylogował nieuprawnionego użytkownika ze wszystkich aktywnych sesji.

Sztuczna inteligencja czuwa nad zagrożeniami

- Niestandardowa aktywność. Sztuczna inteligencja może rozpoznać także nietypową lub nieoczekiwaną aktywność na koncie użytkownika. Do takich aktywności zaliczane są logowania w niestandardowych godzinach, nietypowe wzorce dostępu do plików lub tworzenie wielu kont dla pojedynczego użytkownika lub organizacji. Tego typu działania mogą być sygnałem różnych problemów, w tym infekcji złośliwym oprogramowaniem, ataków phishingowych oraz zagrożeń ze strony pracowników wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Komunikacja ze znanymi złośliwymi obiektami. Sztuczna inteligencja identyfikuje to zagrożenie, gdy użytkownicy komunikują się z podejrzanymi lub złośliwymi adresami IP, domenami lub pobierają/przesyłają pliki o podejrzanej sygnaturze. Takie działania mogą być oznaką zainfekowania urządzenia złośliwym oprogramowaniem lub ataku phishingowego. W takim przypadku powinno się natychmiast dokonać wielopoziomowej izolacji takiego komputera.

-  Warto pamiętać o tym, że sztuczna inteligencja może zostać wykorzystana także przez cyberprzestępców, na przykład do tworzenia bardzo przekonujących wiadomości e-mail lub do dostosowania złośliwego kodu do konkretnych celów. Aby zabezpieczyć swoją organizację i pracowników przed coraz bardziej wyrafinowanymi cyberatakami, należy wprowadzić wielowarstwowe zabezpieczenia, obejmujące mechanizmy silnego uwierzytelniania, regularne szkolenia pracowników i aktualizacje oprogramowania. Dobrze jest także zapewnić stały monitoring całej sieci, aplikacji i punktów końcowych – podsumowuje Michał Zalewski z Barracuda Networks.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

Przełom dla ludzkości, praw człowieka i robotów - podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji

Trzeba stanowczo stwierdzić, że to przełom dla ludzkości, przełom dla praw człowieka, przełom dla pracowników i przełom dla robotów oraz automatyzacji. W dniu 13 marca 2024 r. podpisano rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji, AI (Artificial Intelligence Act). To pierwszy w UE tego typu akt. Był bardzo wyczekiwany przez prawników, pracowników, wielkie koncerny, przedsiębiorców ale i po prostu obywateli. 

W tych zawodach sztuczna inteligencja nam nie zagraża

Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje, że rozwój sztucznej inteligencji zmniejszy liczbę miejsc pracy nawet o 40%. W dużej części będą to pracownicy umysłowi. A jakie zawody nie są zagrożone przez sztuczną inteligencję?

REKLAMA

Polacy wciąż boją się, ze sztuczna inteligencja zabierze im pracę

Już prawie 60 proc. Polaków obawia się wpływu sztucznej inteligencji na przyszłość swojego stanowiska pracy. To dane z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Rynek pracy, edukacja, kompetencje – styczeń 2024”. Pracownik przyszłości powinien umieć efektywnie wykorzystać możliwości oferowane przez AI. 

77% placówek medycznych doświadczyło ataków na pocztę elektroniczną. Jak chronić dane pacjentów?

Od 2022 r. podwoiły się ataki ransomware na organizacje działające w obszarze ochrony zdrowia. Tak wynika z raportu Barracuda Networks. Respondenci jednak nie czują się zagrożeni. 

Czy sztuczna inteligencja jest szkodliwa dla środowiska?

Rozwój sztucznej inteligencji nie pozostaje bez wpływu na czerpanie zasobów energii i generowanie śladu węglowego. Dlaczego? 

Czy sztuczna inteligencja namiesza w tegorocznych wyborach?

Najgłośniejszym tematem 2023 roku była sztuczna inteligencja. Generatywna AI jest niewątpliwie najszybciej rozwijającym się obszarem sztucznej inteligencji. Czy w tym roku można spodziewać się przełomów? Co z tegorocznymi wyborami pod okiem AI? 

REKLAMA

Pracownicy nie wiedzą, czy w ich firmach korzysta się ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jednocześnie fascynuje i budzi obawy. Na rynku pracy są one związane z możliwą utratą miejsca pracy czy zmianami w strukturze zatrudnienia. Tym bardziej, że pracownicy często nie wiedzą, czy w ich firmach wykorzystuje się AI. 

Jak wykorzystać Gen. AI w biznesie? [10 zasadniczych kroków] Czy umiejętność korzystania ze sztucznej inteligencji daje przewagę konkurencyjną już teraz?

W dynamicznym świecie biznesu innowacje odgrywają kluczową rolę. Sztuczna inteligencja (AI) staje się rewolucyjnym narzędziem, zmieniającym sposób, w jaki firmy funkcjonują i konkurują na rynku. Rozwój generatywnych modeli sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, stał się punktem zwrotnym dla liderów biznesu, wyznaczając nowe standardy w dziedzinie technologii. W odpowiedzi na ten trend Lazarski University of Technology wprowadza innowacyjny program "Gen AI dla Biznesu", który nie tylko dostarcza teoretycznej wiedzy o sztucznej inteligencji, ale skupia się też na jej praktycznym wykorzystaniu w biznesie. Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne narzędzia do efektywnego wykorzystania AI w celu rozwijania innowacji i wzmacniania przewagi konkurencyjnej swoich firm.

REKLAMA