REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja wykryje niestandardowe zachowania użytkownika komputera

cybebezpieczeństwo
cybebezpieczeństwo
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja pomaga w walce z cyberprzestępczością. Gdy stworzy charakterystyczny dla danego użytkownika profil cyfrowy, może wykrywać anomalie i niestandardowe aktywności. 

Sztuczna inteligencja wykryje nietypowe logowanie

REKLAMA

Każdy użytkownik firmowych systemów i urządzeń ma charakterystyczny dla siebie profil cyfrowy, opierający się między innymi na tym, jak, gdzie i kiedy pracuje. Aktywności wykraczające poza ten schemat mogą zostać wykryte przez sztuczną inteligencję, która w takich przypadkach wygeneruje alert. 

REKLAMA

- W pierwszej połowie 2023 roku analiza wzorców oparta na sztucznej inteligencji pomogła naszemu narzędziu Barracuda Managed XDR wykryć i unieszkodliwić tysiące bardzo ryzykownych incydentów bezpieczeństwa. Najczęściej powtarzały się wśród nich trzy zagrożenia wymagające natychmiastowego działania – logowanie z podejrzanych lokalizacji, niestandardowe zachowania użytkownika oraz komunikacja ze znanymi złośliwymi obiektami – mówi Michał Zalewski, inżynier w firmie Barracuda Networks, która jest producentem rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.

REKLAMA

- Logowanie z podejrzanej lokalizacji. Mamy z nim do czynienia, gdy użytkownik próbuje zalogować się do danego zasobu w krótkim czasie z dwóch fizycznie odległych od siebie lokalizacji. Na tyle odległych, by nie dało się pokonać dystansu między nimi w czasie, który upłynął od jednego logowania do drugiego. Może to również oznaczać, że w przypadku jednej z sesji użytkownik korzysta z sieci VPN, jednak często jest to sygnał, że atakujący uzyskali dostęp do jego konta.

- W jednym z incydentów badanych przez nasz zespół SOC użytkownik zalogował się na swoje konto Microsoft 365 z Kalifornii, a następnie zaledwie trzynaście minut później z Wirginii – wyjaśnia Michał Zalewski. – Aby przebyć odległość dzielącą te miejsca w takim czasie, musiałby podróżować z prędkością przekraczającą 16 000 kilometrów na godzinę. Dodatkowo adres IP użyty do zalogowania się z Wirginii nie był powiązany z żadnym znanym adresem VPN, a użytkownik zwykle nie logował się z tej lokalizacji. Nasz zespół poinformował więc o sytuacji klienta. Ten potwierdził, że to nieautoryzowane logowanie i natychmiast zresetował swoje hasła oraz wylogował nieuprawnionego użytkownika ze wszystkich aktywnych sesji.

Sztuczna inteligencja czuwa nad zagrożeniami

- Niestandardowa aktywność. Sztuczna inteligencja może rozpoznać także nietypową lub nieoczekiwaną aktywność na koncie użytkownika. Do takich aktywności zaliczane są logowania w niestandardowych godzinach, nietypowe wzorce dostępu do plików lub tworzenie wielu kont dla pojedynczego użytkownika lub organizacji. Tego typu działania mogą być sygnałem różnych problemów, w tym infekcji złośliwym oprogramowaniem, ataków phishingowych oraz zagrożeń ze strony pracowników wewnętrznych.

- Komunikacja ze znanymi złośliwymi obiektami. Sztuczna inteligencja identyfikuje to zagrożenie, gdy użytkownicy komunikują się z podejrzanymi lub złośliwymi adresami IP, domenami lub pobierają/przesyłają pliki o podejrzanej sygnaturze. Takie działania mogą być oznaką zainfekowania urządzenia złośliwym oprogramowaniem lub ataku phishingowego. W takim przypadku powinno się natychmiast dokonać wielopoziomowej izolacji takiego komputera.

-  Warto pamiętać o tym, że sztuczna inteligencja może zostać wykorzystana także przez cyberprzestępców, na przykład do tworzenia bardzo przekonujących wiadomości e-mail lub do dostosowania złośliwego kodu do konkretnych celów. Aby zabezpieczyć swoją organizację i pracowników przed coraz bardziej wyrafinowanymi cyberatakami, należy wprowadzić wielowarstwowe zabezpieczenia, obejmujące mechanizmy silnego uwierzytelniania, regularne szkolenia pracowników i aktualizacje oprogramowania. Dobrze jest także zapewnić stały monitoring całej sieci, aplikacji i punktów końcowych – podsumowuje Michał Zalewski z Barracuda Networks.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sztuczna inteligencja (AI)
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy sztuczna inteligencja to przełom czy bańka inwestycyjna?

    Od udostępnienia szerokiemu gronu użytkowników narzędzia Chat GPT mija dokładnie rok. Jak można się domyślić, sztuczna inteligencja a swoich entuzjastów i przeciwników. Wielu ekspertów uważaj również AI za bańkę inwestycyjną, która prędzej czy później pęknie. Jak jest naprawdę? 

    Sztuczna inteligencja zmieni miejsca pracy, ale ich nie wyeliminuje

    W listopadzie 2023 r. w Brukseli odbyła się druga edycja Europejskiego Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych. Przedmiotem dyskusji był wpływ sztucznej inteligencji (AI) na rynek pracy i status prawny pracowników. Przedstawiciele UE stanowczo podkreślali, że: pracownicy muszą czerpać korzyści z przełomowych rozwiązań, takich jak ChatGPTP. Deliberowano też o przyszłości pracy platformowej.

    Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%

    Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%. Według danych zawartych w najnowszym raporcie Talent Alpha „The World of Work AI-ed” ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence – AI). Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności.

    Jak sztuczna inteligencja może przydać się w administracji rządowej? Jak może pomóc obywatelom?

    Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie i sektorze publicznym? Z jakimi wyzwaniami się to wiąże? Jak wyedukować pracowników do współpracy z AI? raport pt. „Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego” bierze pod lupę te kwestie. 

    REKLAMA

    Inteligentne systemy transportowe. Co zmienia nowa dyrektywa?

    Rada UE przyjęła nowe przepisy zmieniające dyrektywę z 2010 r. dotyczącą wdrażania inteligentnych systemów transportowych. Aktualizacja rozwiązań sprzed trzynastu lat była konieczna, aby dostosować jej zapisy do aktualnych standardów technologicznych, przyspieszyć transformację cyfrową i wesprzeć europejską mobilność. 

    Projekt AI Act – co przyniosą unijne przepisy dotycząca sztucznej inteligencji?

    AI Act to projekt regulacji dotyczącej sztucznej inteligencji, która we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzi jednolite prawo związane z tym obszarem. Celem jest stworzenie takich ram prawnych, aby rozwiązania bazujące na mechanizmach sztucznej inteligencji były godne zaufania i zgodne z wartościami oraz prawami obowiązującymi w UE. Co szczególnie istotne, rozporządzenie ma też chronić zdrowie oraz bezpieczeństwo obywateli.

    Uwaga na teksty, które opracowuje nasz zleceniobiorca przy pomocy AI. Na co zwrócić uwagę w umowie z twórcą?

    W przestrzeni internetowej coraz więcej pojawia się tekstów, które są tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji (AI). Sporo twórców internetowych korzysta z technologii, którą daje nam np. ChatGPT. Na co należy zwrócić uwagę, podpisując umowę na określone teksty?

    7 wyzwań biznesowych, które może rozwiązać AI (z niewielkim wsparciem ludzi)

    Początki sztucznej inteligencji (AI) sięgają lat 50. XX wieku. W porównaniu do technologii takich jak telefon, komputery czy Internet, ewolucja AI przebiegała dotąd stosunkowo wolno. Wydaje się jednak, że nadszedł moment, w którym AI jest dostępna dla prawie każdego, a branża technologiczna wkracza w nowy rozdział. Wszyscy musimy zastanowić się nad tym, jak sztuczna inteligencja może pomóc nam robić więcej za mniej. Zastosowanie AI w pisaniu, tworzeniu obrazów czy produkcji muzyki to przełomowy moment w budowaniu świadomości społecznej związanej z możliwościami tej technologii.

    REKLAMA

    Badanie: Niemal co trzecia firma zwolniła w ostatnim roku minimum jedną osobę w wyniku automatyzacji oraz AI

    Większość firm uważa, że automatyzacja i AI przyczynią się do redukcji etatów (57 proc.). Pracownicy zaczynają tego doświadczać. Niemal co trzeci przedsiębiorca w ostatnim roku zwolnił co najmniej jedną osobę na rzecz robota lub sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. 

    Sztuczna inteligencja pomoże w leczeniu niepłodności. Wybierze zarodek, który da największą szansę na ciążę

    Naukowcy z kliniki Gyncentrum opracowali własny algorytm do oceny zarodków, który na podstawie 12 różnych parametrów w kilka minut identyfikuje najlepiej rozwijające się zarodki. Nowy algorytm oparty na sztucznej inteligencji ma stać się codzienną pomocą w pracy embriologów.

    REKLAMA