Boty pomagające klientom banku. Na czym polega użyteczność?
REKLAMA
REKLAMA
- Bot rozpoznaje intencje klienta
- Jak boty identyfikują rozmówców?
- Dlaczego boty zyskują uznanie w bankowości?
- Czy sztuczna inteligencja zastąpi wszystko?
Bot rozpoznaje intencje klienta
Używane dziś boty korzystają ze sztucznej inteligencji między innymi do rozumienia języka naturalnego. Posługują się określeniami, jakich używają klienci – na przykład konto zamiast rachunek bankowy, strona lub portal zamiast e-bank. Bez korporacyjnych zwrotów i niezrozumiałych nazw. Są w stanie zinterpretować intencje dzwoniącego. Dzięki temu mogą zadać odpowiednie pytania i lepiej rozpoznać daną sprawę.
REKLAMA
Jak boty identyfikują rozmówców?
REKLAMA
Boty identyfikują swoich rozmówców po numerze klienta i dodatkowych pytaniach. W czym mogą pomóc? Poinformują o stanie konta czy prowadzonych na nim operacjach, odblokują serwis, zmienią telekod czy limity. Jeżeli z kolei nie rozwiążą sprawy, przekierowują do odpowiedniego doradcy. To również ma swoje plusy – konsultant banku nie pyta ponownie o weryfikację tożsamości czy powód połączenia, ponieważ wszystkie informacje uzyskał już od bota.
– Czatbot potrafi rozwiązywać od początku do końca aż 80 proc. spraw, a tylko 20 proc. przekazuje do doradcy – mówi Agnieszka Spólnik, dyrektor Biura Transformacji Bankowości Detalicznej.
Dlaczego boty zyskują uznanie w bankowości?
Przede wszystkim: usprawniają obsługę. Klienci nie muszą już iść do banku i są w stanie załatwić sprawy w dowolnym momencie. Z kolei banki korzystają na odciążeniu doradców i tym samym podniesieniu efektywności obsługi.
– Nikt nie lubi długiego oczekiwania na połączenie czy kilkukrotnego tłumaczenia doradcom tej samej sprawy (…) aż 80 proc. klientów jest z niej zadowolonych – dodaje Agnieszka Spólnik.
Czy sztuczna inteligencja zastąpi wszystko?
Nie ma obecnie powodów, by obawiać się, że klienci przestaną już kontaktować się z pracownikami banku. Istnieją przypadki, w których pomoc doradcy jest konieczna.
– Klienci są konkretnymi osobami, a nie numerkami w tabeli. Takie podejście pozwala lepiej rozumieć rozmówcę i jego perspektywę – uważa Agnieszka Spólnik.
Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w bankowości na różne sposoby – między innymi do obsługi klientów, personalizacji ofert, optymalizacji wewnętrznych procesów, doradztwa kredytowego, tworzenia prognoz i planów inwestycyjnych, a także uwierzytelniania i weryfikacji transakcji. Dzięki temu kontakty klienta z bankiem sprawniejsze. Z całą pewnością AI będzie coraz bardziej obecna w tym sektorze na przestrzeni kolejnych lat.
Źródło: Crédit Agricole
REKLAMA
REKLAMA