AI zmienia rynek pracy - potrzebni pracownicy z umiejętnościami cyfrowymi
REKLAMA
REKLAMA
- Problem braku umiejętności cyfrowych
- Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie poprawy oferty umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu
- Jakie są cele Kompasu Cyfrowego 2030?
- Poprawa zapewniania umiejętności cyfrowych
- Oczekiwane rezultaty rozwoju cyfrowego
- Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki dekady cyfrowej do 2030 r.
Problem braku umiejętności cyfrowych
Kraje UE borykają się ze wspólnymi problemami związanymi z poziomem umiejętności cyfrowych ich obywateli oraz zdolnością ich systemów kształcenia i szkolenia do wspierania osób uczących się w rozwijaniu kompetencji cyfrowych, których potrzebują do życia, pracy i uczenia się.
REKLAMA
Jednocześnie co najmniej 75% przedsiębiorstw unijnych korzysta z co najmniej jednego z poniższych działań, zgodnie z ich działalnością gospodarczą:
- usług przetwarzania w chmurze;
- dużych zbiorów danych;
- sztucznej inteligencji.
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie poprawy oferty umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu
REKLAMA
Okazuje się, że tylko 46% ludności UE może wykonywać podstawowe zadania cyfrowe, takie jak łączenie się z siecią Wi-Fi lub korzystanie ze stron internetowych. Postęp technologiczny jest nieunikniony. Sztuczna inteligencja i rozwój gospodarek wysoko wyspecjalizowanych gwałtownie zwiększyły zapotrzebowanie na umiejętności i kompetencje cyfrowe na wszystkich poziomach społeczeństwa.
W Unii Europejskiej określono ambitne cele w tzw. Kompasie Cyfrowym 2030 oraz w rezolucji Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, które koncentrują się na poziomie umiejętności cyfrowych różnych grup obywateli, takich jak specjaliści, dorośli lub ludzie młodzi.
Jakie są cele Kompasu Cyfrowego 2030?
Europejska Dekada Cyfryzacji to kompleksowe ramy, które będą kierować wszystkimi działaniami związanymi z technologiami cyfrowymi. Celem Dekady Cyfrowej jest zapewnienie, aby wszystkie aspekty technologii i innowacji działały na rzecz ludzi. Program polityczny "Dekada cyfrowa" określa ambicje cyfrowe na następną dekadę w formie jasnych, konkretnych celów. Główne cele można podsumować w 4 punktach:
- populacja wykwalifikowana cyfrowo i wysoko wykwalifikowani specjaliści cyfrowi;
- bezpieczna i zrównoważona infrastruktura cyfrowa;
- transformacja cyfrowa przedsiębiorstw;
- cyfryzacja usług publicznych.
Program polityczny "Dekada cyfrowa" umożliwi UE i państwom członkowskim współpracę na rzecz osiągnięcia celów i założeń Dekady Cyfrowej. Ustanawia mechanizm monitorowania postępów do 2030 r. Co roku Komisja UE będzie publikować sprawozdanie podsumowujące poczynione postępy. Co istotne, projekty wielonarodowe umożliwią państwom członkowskim łączenie inwestycji i uruchamianie projektów transgranicznych na dużą skalę.
Poprawa zapewniania umiejętności cyfrowych
Aby umożliwić Europejczykom rozwijanie podstawowych, średnio zaawansowanych i zaawansowanych umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie, Komisja Europejska opracowała wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie poprawy oferty umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu. Inicjatywa określa kroki niezbędne do promowania rozwoju kompetencji cyfrowych od samego początku i na wszystkich etapach kształcenia i szkolenia. Obejmuje to wykorzystanie narzędzi UE do inwestowania w rozwój zawodowy nauczycieli. W zaleceniu zachęca się również do wymiany najlepszych praktyk w zakresie metod instruktażowych, w tym do skupienia się na wysokiej jakości informatyce na wszystkich poziomach edukacji oraz do współpracy ze społeczeństwem obywatelskim i przemysłem w celu opracowania dobrych praktyk i zaspokojenia nowych i pojawiających się potrzeb w zakresie umiejętności.
Oczekiwane rezultaty rozwoju cyfrowego
- zaproponowanie ścieżek spójnego zapewniania umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu
- tworzenie wytycznych dotyczących informatyki jako przedmiotu, w tym jej zasad, koncepcji i praktyk w nauczaniu i uczeniu się
- osiągnięcie porozumienia w sprawie spójnej wizji i wspólnej terminologii związanej z zapewnieniem informatyki wszystkim studentom w Europie
- przyczynianie się do realizacji celów kompasu cyfrowego i europejskiego obszaru edukacji w zakresie umiejętności cyfrowych poprzez poprawę poziomu umiejętności cyfrowych ludności europejskiej oraz równowagi płci wśród studentów i osób uczących się, którzy będą rozważać karierę w sektorze ICT.
Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki dekady cyfrowej do 2030 r.
Unia Europejska podejmuje realne działania, ponieważ uchwalono decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiającą program polityki dekady cyfrowej do 2030 r.
REKLAMA
Co wynika z dokumentu? M.in. to, że droga Unii do cyfrowej transformacji gospodarki i społeczeństwa powinna obejmować suwerenność cyfrową z zachowaniem otwartości, poszanowanie praw podstawowych, praworządności i demokracji, włączenie, dostępność, równość, zrównoważoność, odporność, bezpieczeństwo, poprawę jakości życia, dostępność usług oraz respektowanie praw i aspiracji obywateli.
W dokumencie podkreśla się, że konieczne jest: opracowanie kompleksowego i zrównoważonego ekosystemu interoperacyjnej infrastruktury cyfrowej, w którym obliczenia wielkiej skali, przetwarzanie brzegowe, przetwarzanie w chmurze, obliczenia kwantowe, sztuczna inteligencja, zarządzanie danymi i konektywność sieciowa działają w sposób jednolity, z myślą o promowaniu ich wykorzystania przez przedsiębiorstwa w Unii i aby oferować nowe możliwości wzrostu gospodarczego i nowe miejsca pracy dzięki badaniom, rozwojowi i innowacjom oraz zapewnienie, by Unia dysponowała konkurencyjną, bezpieczną i zrównoważoną infrastrukturą chmury danych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.