REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AI zmienia rynek pracy - potrzebni pracownicy z umiejętnościami cyfrowymi

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Krakowskiej Akademii im. A.F. Modrzewskiego w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego.
AI zmienia rynek pracy - potrzebni pracownicy z umiejętnościami cyfrowymi
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence - AI) zmienia rynek pracy - potrzebni są pracownicy z umiejętnościami cyfrowymi i wysokimi kwalifikacjami z zakresu AI. Unia Europejska opublikowała w kwietniu 2023 r. zalecenie rady w sprawie poprawy zapewniania umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu (COM2023/0100, dalej jako: zalecenie), z którego wynika co należy zmienić w procesie edukacji i szkolenia przyszłych oraz aktualnych pracowników, aby mieli zagwarantowaną pracę. W jakim kierunku zmierza więc cyfrowa przyszłości Europy? 
rozwiń >

Problem braku umiejętności cyfrowych

Kraje UE borykają się ze wspólnymi problemami związanymi z poziomem umiejętności cyfrowych ich obywateli oraz zdolnością ich systemów kształcenia i szkolenia do wspierania osób uczących się w rozwijaniu kompetencji cyfrowych, których potrzebują do życia, pracy i uczenia się.

REKLAMA

Jednocześnie co najmniej 75% przedsiębiorstw unijnych korzysta z co najmniej jednego z poniższych działań, zgodnie z ich działalnością gospodarczą:

  • usług przetwarzania w chmurze;
  • dużych zbiorów danych;
  • sztucznej inteligencji.

Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie poprawy oferty umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu

REKLAMA

 Okazuje się, że tylko 46% ludności UE może wykonywać podstawowe zadania cyfrowe, takie jak łączenie się z siecią Wi-Fi lub korzystanie ze stron internetowych. Postęp technologiczny jest nieunikniony. Sztuczna inteligencja i rozwój gospodarek wysoko wyspecjalizowanych gwałtownie zwiększyły zapotrzebowanie na umiejętności i kompetencje cyfrowe na wszystkich poziomach społeczeństwa.

W Unii Europejskiej określono ambitne cele w tzw. Kompasie Cyfrowym 2030 oraz w rezolucji Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia, które koncentrują się na poziomie umiejętności cyfrowych różnych grup obywateli, takich jak specjaliści, dorośli lub ludzie młodzi.

Jakie są cele Kompasu Cyfrowego 2030?

Europejska Dekada Cyfryzacji to kompleksowe ramy, które będą kierować wszystkimi działaniami związanymi z technologiami cyfrowymi. Celem Dekady Cyfrowej jest zapewnienie, aby wszystkie aspekty technologii i innowacji działały na rzecz ludzi. Program polityczny "Dekada cyfrowa" określa ambicje cyfrowe na następną dekadę w formie jasnych, konkretnych celów. Główne cele można podsumować w 4 punktach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. populacja wykwalifikowana cyfrowo i wysoko wykwalifikowani specjaliści cyfrowi;
  2. bezpieczna i zrównoważona infrastruktura cyfrowa;
  3. transformacja cyfrowa przedsiębiorstw;
  4. cyfryzacja usług publicznych.

Program polityczny "Dekada cyfrowa" umożliwi UE i państwom członkowskim współpracę na rzecz osiągnięcia celów i założeń Dekady Cyfrowej. Ustanawia mechanizm monitorowania postępów do 2030 r. Co roku Komisja UE będzie publikować sprawozdanie podsumowujące poczynione postępy. Co istotne, projekty wielonarodowe umożliwią państwom członkowskim łączenie inwestycji i uruchamianie projektów transgranicznych na dużą skalę.

Poprawa zapewniania umiejętności cyfrowych

Aby umożliwić Europejczykom rozwijanie podstawowych, średnio zaawansowanych i zaawansowanych umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie, Komisja Europejska opracowała wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie poprawy oferty umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu. Inicjatywa określa kroki niezbędne do promowania rozwoju kompetencji cyfrowych od samego początku i na wszystkich etapach kształcenia i szkolenia. Obejmuje to wykorzystanie narzędzi UE do inwestowania w rozwój zawodowy nauczycieli. W zaleceniu zachęca się również do wymiany najlepszych praktyk w zakresie metod instruktażowych, w tym do skupienia się na wysokiej jakości informatyce na wszystkich poziomach edukacji oraz do współpracy ze społeczeństwem obywatelskim i przemysłem w celu opracowania dobrych praktyk i zaspokojenia nowych i pojawiających się potrzeb w zakresie umiejętności.

Oczekiwane rezultaty rozwoju cyfrowego

  • zaproponowanie ścieżek spójnego zapewniania umiejętności cyfrowych w kształceniu i szkoleniu
  • tworzenie wytycznych dotyczących informatyki jako przedmiotu, w tym jej zasad, koncepcji i praktyk w nauczaniu i uczeniu się
  • osiągnięcie porozumienia w sprawie spójnej wizji i wspólnej terminologii związanej z zapewnieniem informatyki wszystkim studentom w Europie
  • przyczynianie się do realizacji celów kompasu cyfrowego i europejskiego obszaru edukacji w zakresie umiejętności cyfrowych poprzez poprawę poziomu umiejętności cyfrowych ludności europejskiej oraz równowagi płci wśród studentów i osób uczących się, którzy będą rozważać karierę w sektorze ICT.

Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki dekady cyfrowej do 2030 r.

Unia Europejska podejmuje realne działania, ponieważ uchwalono decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiającą program polityki dekady cyfrowej do 2030 r.

REKLAMA

Co wynika z dokumentu? M.in. to, że droga Unii do cyfrowej transformacji gospodarki i społeczeństwa powinna obejmować suwerenność cyfrową z zachowaniem otwartości, poszanowanie praw podstawowych, praworządności i demokracji, włączenie, dostępność, równość, zrównoważoność, odporność, bezpieczeństwo, poprawę jakości życia, dostępność usług oraz respektowanie praw i aspiracji obywateli.

W dokumencie podkreśla się, że konieczne jest: opracowanie kompleksowego i zrównoważonego ekosystemu interoperacyjnej infrastruktury cyfrowej, w którym obliczenia wielkiej skali, przetwarzanie brzegowe, przetwarzanie w chmurze, obliczenia kwantowe, sztuczna inteligencja, zarządzanie danymi i konektywność sieciowa działają w sposób jednolity, z myślą o promowaniu ich wykorzystania przez przedsiębiorstwa w Unii i aby oferować nowe możliwości wzrostu gospodarczego i nowe miejsca pracy dzięki badaniom, rozwojowi i innowacjom oraz zapewnienie, by Unia dysponowała konkurencyjną, bezpieczną i zrównoważoną infrastrukturą chmury danych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

Sterowanie komputerem falami mózgowymi, mruganiem oczu, mrugania lub zaciskaniem zębów. AI + Neurotechnologia dla integracji niepełnosprawnych

Dwie firmy połączyły siły w celu wsparcia integracji osób niepełnosprawnych dzięki sztucznej inteligencji i neuro-technologiom. Celem jest rozwój i doskonalenie nowego rodzaju interfejsu mózg-maszyna, który przekształca różnorodne dane neurofizjologiczne (fale mózgowe, aktywność serca, mimikę twarzy, ruchy oczu) w polecenia mentalne. Pierwsze efekty będą widoczne już niedługo podczas sztafety z pochodnią olimpijską.

REKLAMA

Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

REKLAMA