REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja wkracza do branży zarządzania zasobami ludzkimi (HR)

Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja w HR. Najważniejsze to zachować "człowiekocentryczność"
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja wkracza do branży zarządzania zasobami ludzkimi (HR) coraz mocniej – powiedział Przemysław Kadula, współtwórca oraz dyrektor zarządzający agencji rekrutacyjnej Talent Place, członek zarządu Polskiego Forum HR. Największym wyzwaniem - według Dominiki Olczak, ekspertki SoDA - jest zachowanie "człowiekocentryczności".

Kadula zaznaczył, że na początku technologia AI (ang. artificial intelligence - AI - sztuczna inteligencja) będzie wspierać pracowników w wielu czynnościach, a tam, gdzie technologia przyniesie poprawę efektywności, całkowicie zastąpi człowieka.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w rekrutacji

Zauważył, że w branży rekrutacyjnej sztuczna inteligencja i automatyzacja pozwolą na szybsze docieranie do odpowiednich kandydatów, "przejmą pierwsze etapy preselekcji, komunikacji i screeningu kandydatów, oceni aplikacje i umówi odpowiednie osoby do kolejnego etapu".

Ocenił, że efektem będzie znaczne obniżenie czasu trwania rekrutacji i jej kosztów.

"Sami pracujemy nad aplikacją, która ma na celu łączenie, z wykorzystaniem AI i machine learningu, kandydatów z bazy tysięcy rekruterów z pracodawcami" - dodał Kadula.

REKLAMA

Wspomniał, że przy pisaniu CV najlepiej stosować podobne zasady jak w przypadku SEO (search engine optimization - proces optymalizacji w celu zwiększenia widoczności i ruchu z wyników wyszukiwania - PAP) oraz stron internetowych. "Najważniejsze staje się zawarcie odpowiednich nagłówków, fraz i słów kluczowych w CV". Wspomniał, że najczęściej znajdują się one w ogłoszeniu o pracę w kategorii wiedza i umiejętności oraz w obowiązkach wymaganych na danym stanowisku.

"Algorytm zastosowany przez AI przeszuka CV, aby znaleźć dopasowania do słów kluczowych zawartych w opisie stanowiska". Dodał, że istotna jest kwestia oznaczenia zaawansowania umiejętności i zdobytego doświadczenia. "Tutaj ważne jest wykorzystanie przysłówków lub przymiotników, zamiast graficznych symboli. (...) Bezpieczniejszą opcją jest również stworzenie CV w języku angielskim, ponieważ jeszcze nie wszystkie modele ML są w stanie analizować język polski" – przekazał Kadula.

Dominika Olczak, lider ds. zasobów ludzkich w innowacyjnej firmie IT Inwedo oraz ekspertka Organizacji Pracodawców Usług IT SoDA (Software Development Association Poland) zwróciła uwagę, że najczęściej pojawiającym się argumentem, przemawiającym za wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w działaniach zespołów HR jest uwalnianie czasu, który poświęcamy na powtarzalne i czasochłonne zadania.

"AI może zostać wykorzystana do analizy i selekcji napływających w procesach rekrutacyjnych CV. Może również mieć zastosowanie w chatbotach, które odpowiadają w czasie rzeczywistym na pytania kandydatów bądź kandydatek dotyczących procesu rekrutacyjnego" - przekazała.

AI wygeneruje ogłoszenia o pracę

Zaznaczyła, że pojawiają się również narzędzia, które wykorzystują AI do generowania ogłoszeń o pracę lub spersonalizowanych wiadomości do kandydatów na LinkedIn.

Zwróciła jednak uwagę, że wykorzystanie AI w rekrutacji niesie za sobą szereg zagrożeń. Całkowite powierzenie weryfikacji CV algorytmom AI powoduje, że osoby, które nie wpiszą się w klucz, zostaną automatycznie odrzucone w procesie.

REKLAMA

"Stwarza to ryzyko pominięcia w rekrutacji osób mogących mieć wartościowe doświadczenie oraz kompetencje, które również będą cenne w danej roli. Sztuczna inteligencja nie jest gwarantem równości szans i wykluczenia dyskryminacji w procesach rekrutacyjnych" – przekazała.

Wskazała, że ryzyko odrzucenia z procesu osób, które nie "wpasują się" w klucz przyjęty przez AI jest zależne w głównej mierze od dwóch czynników: pierwszy z nich to założenia filtrowania, jakie przyjęliśmy, drugi, to czy wstępną selekcję CV powierzamy wyłącznie sztucznej inteligencji.

Zachowanie "człowiekocentryczności"

Największym wyzwaniem, według Olczak, związanym ze zwiększaniem zaangażowania i wykorzystania AI w rekrutacji jest zachowanie "człowiekocentryczności".

"Jeżeli w ogóle nie przeglądamy CV własnoręcznie, istnieje bardzo duże ryzyko, że przy źle dobranych kryteriach z procesu zostaną wyłączone nawet te osoby, na którym nam jako organizacji bardzo zależy" - przekazała.

Dodała, że należy pamiętać, iż algorytmy sztucznej inteligencji bazują na analizie danych historycznych, które mogą być niepełne lub w jakimś stopniu zanieczyszczone.

"Działania zespołów HR powinny przede wszystkim skupiać się na ludziach. Niezależnie od tego, jakiej użyjemy technologii, ważne jest to, żeby w komunikacji z kandydatami to człowiek był na pierwszym miejscu" - przekazała.

Dodała, że widzi bardzo duży potencjał wykorzystania AI w analizowaniu procesów rekrutacyjnych oraz wdrażaniu pracownika. "Wykorzystanie sztucznej inteligencji może dostarczać zespołom HR informacji oraz danych dotyczących efektywności procesów. Dzięki temu możemy szybciej reagować i wdrażać zmiany tam, gdzie są one potrzebne".

Zwróciła także uwagę na wiele możliwości, które daje nam AI. Jednak podkreśliła, że określając działania, w których sztuczna inteligencja może nas wesprzeć, musimy pamiętać o tym, że to człowiek jest na pierwszym miejscu.

"Wykorzystanie AI może pozwolić na zautomatyzowanie procesu dzielenia się informacją zwrotną z kandydatami i kandydatkami, również, jeśli chodzi o status, na jakim etapie procesu zostali odrzuceni oraz feedback dotyczący decyzji" - powiedziała.

Zauważyła, że obecnie dostępne dla zespołów HR systemy rekrutujące ATS w pewnym stopniu pozwalają na automatyzowanie tych działań np. poprzez wykorzystanie szablonów wiadomości powiązanych z powodem odrzucenia poszczególnych osób.

"AI daje takie możliwości, ale musimy pamiętać, że dzielenie się informacją zwrotną, dzielenie się pełnym kontekstem, a także spersonalizowane wiadomości dla kandydatów i kandydatek są bardzo istotnymi elementami procesu rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, żeby w tych procesach zachować +człowiekocentryczność+" – przekazała. AI może wspierać nasze działania, ale nie w pełni je zastępować.

Autorka: Iga Leszczyńska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sztuczna inteligencja (AI)
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Sztuczna inteligencja na rynku pracy. Czego obawiają się Polacy?

    Polacy podzieleni w kwestii zaufania i akceptacji dla sztucznej inteligencji. Zdecydowana większość obawia się jednak wpływu tej technologii na rynek pracy.

    "Foreign Affairs": rządy powinny uregulować kwestię AI, bo niedługo może być już na to za późno

    Błyskawiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) zmieni światową gospodarkę, ekonomię i politykę; podobnie jak poprzednie rewolucje technologiczne AI stworzy ogromne możliwości rozwoju, ale towarzyszyć im będą niespotykane dotychczas zagrożenia, w tym zmiany geopolityczne - piszą Ian Bremmer i Mustafa Suleyman na łamach magazynu "Foreign Affiars". Dlatego AI wymaga stworzenia nowych, ponadnarodowych regulacji, jeżeli prace nad nimi nie zaczną się teraz, niedługo może być na to za późno - ostrzegają autorzy.

    Jakie kompetencje są najbardziej pożądane w erze sztucznej inteligencji? Jacy specjaliści?

    Sztuczna inteligencja wymusza zmianę i podnoszenie kompetencji. Potrzebne będą nowe kategorie specjalistów IT.

    Rośnie znacznie sztucznej inteligencji w transporcie i motoryzacji

    Obecnie dużo mówi się o sztucznej inteligencji (SI), głównie za sprawą Chata GPT oraz premier kolejnych innowacyjnych maszyn i robotów humanoidalnych. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję znane są jednak od lat – i to w różnych dziedzinach życia i gałęziach gospodarki. Podobnie jest z transportem i motoryzacją.

    REKLAMA

    Granice sztucznej inteligencji. Czy istnieją zadania, których AI nigdy nie będzie w stanie wykonać?

    W świecie, w którym sztuczna inteligencja zdobywa coraz większą popularność, pojawia się pytanie o jej granice. Czy istnieją zadania, których AI nigdy nie będzie w stanie wykonać? W tym artykule przyjrzymy się potencjalnym ograniczeniom AI i zastanowimy się, czy istnieją obszary, które zawsze będą poza jej zasięgiem.

    Urząd Ochrony Danych Osobowych rozpatruje skargę na ChatGPT. Czy przetwarza dane niezgodnie z prawem?

    Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpatruje skargę dotyczącą ChatGPT, w której skarżący zarzuca firmie Open AI, twórcy tego narzędzia, że m.in. przetwarza ona dane w sposób niezgodny z prawem, a zasady, na jakich się to odbywa, są nieprzejrzyste - poinformował UODO.

    Sztuczna inteligencja. Warto się uczyć korzystania z narzędzi

    Nauka narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję przydaje się zarówno w życiu codziennym, jak i w życiu zawodowym – twierdzą eksperci. Dla obecnych i przyszłych pracodawców istotną umiejętnością będzie wykorzystywanie konkretnych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję.

    Co to jest Discover w Google?

    Google Discover to innowacyjna funkcja dostępna głównie na urządzeniach mobilnych. Zamiast tradycyjnego wpisywania zapytań w wyszukiwarce, Google Discover automatycznie prezentuje użytkownikom spersonalizowane wiadomości, artykuły i inne treści oparte na ich zainteresowaniach, historii przeglądania i innych czynnikach. Jest to jakby osobisty asystent informacyjny, który dostarcza Ci treści, zanim nawet o nich pomyślisz.

    REKLAMA

    Czym Google Discover różni się od Google News?

    Google, jako lider w dziedzinie technologii, oferuje wiele narzędzi do przeglądania i konsumpcji treści. Dwa z nich, które często są mylone ze sobą, to Google Discover i Google News. Chociaż obie platformy dostarczają użytkownikom wiadomości i aktualne treści, mają różne cele i funkcje. Zanurzmy się w szczegóły, aby zrozumieć kluczowe różnice między nimi.

    Sztuczna inteligencja pomaga w pracy

    Sztuczna inteligencja pomaga w pracy - tak wykazał najnowszy raport Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP). Z badań wynika, że sztuczna inteligencja (AI) poprzez automatyzację niektórych zadań, zamiast całkowitego ich wykonywania i przejmowania, przeważnie zwiększa wydajność pracy, niż pozbawia pracowników zadań do wykonania.

    REKLAMA