REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja wkracza do branży zarządzania zasobami ludzkimi (HR)

Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja w HR. Najważniejsze to zachować "człowiekocentryczność"
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja wkracza do branży zarządzania zasobami ludzkimi (HR) coraz mocniej – powiedział Przemysław Kadula, współtwórca oraz dyrektor zarządzający agencji rekrutacyjnej Talent Place, członek zarządu Polskiego Forum HR. Największym wyzwaniem - według Dominiki Olczak, ekspertki SoDA - jest zachowanie "człowiekocentryczności".

Kadula zaznaczył, że na początku technologia AI (ang. artificial intelligence - AI - sztuczna inteligencja) będzie wspierać pracowników w wielu czynnościach, a tam, gdzie technologia przyniesie poprawę efektywności, całkowicie zastąpi człowieka.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w rekrutacji

Zauważył, że w branży rekrutacyjnej sztuczna inteligencja i automatyzacja pozwolą na szybsze docieranie do odpowiednich kandydatów, "przejmą pierwsze etapy preselekcji, komunikacji i screeningu kandydatów, oceni aplikacje i umówi odpowiednie osoby do kolejnego etapu".

Ocenił, że efektem będzie znaczne obniżenie czasu trwania rekrutacji i jej kosztów.

"Sami pracujemy nad aplikacją, która ma na celu łączenie, z wykorzystaniem AI i machine learningu, kandydatów z bazy tysięcy rekruterów z pracodawcami" - dodał Kadula.

REKLAMA

Wspomniał, że przy pisaniu CV najlepiej stosować podobne zasady jak w przypadku SEO (search engine optimization - proces optymalizacji w celu zwiększenia widoczności i ruchu z wyników wyszukiwania - PAP) oraz stron internetowych. "Najważniejsze staje się zawarcie odpowiednich nagłówków, fraz i słów kluczowych w CV". Wspomniał, że najczęściej znajdują się one w ogłoszeniu o pracę w kategorii wiedza i umiejętności oraz w obowiązkach wymaganych na danym stanowisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Algorytm zastosowany przez AI przeszuka CV, aby znaleźć dopasowania do słów kluczowych zawartych w opisie stanowiska". Dodał, że istotna jest kwestia oznaczenia zaawansowania umiejętności i zdobytego doświadczenia. "Tutaj ważne jest wykorzystanie przysłówków lub przymiotników, zamiast graficznych symboli. (...) Bezpieczniejszą opcją jest również stworzenie CV w języku angielskim, ponieważ jeszcze nie wszystkie modele ML są w stanie analizować język polski" – przekazał Kadula.

Dominika Olczak, lider ds. zasobów ludzkich w innowacyjnej firmie IT Inwedo oraz ekspertka Organizacji Pracodawców Usług IT SoDA (Software Development Association Poland) zwróciła uwagę, że najczęściej pojawiającym się argumentem, przemawiającym za wykorzystywaniem sztucznej inteligencji w działaniach zespołów HR jest uwalnianie czasu, który poświęcamy na powtarzalne i czasochłonne zadania.

"AI może zostać wykorzystana do analizy i selekcji napływających w procesach rekrutacyjnych CV. Może również mieć zastosowanie w chatbotach, które odpowiadają w czasie rzeczywistym na pytania kandydatów bądź kandydatek dotyczących procesu rekrutacyjnego" - przekazała.

AI wygeneruje ogłoszenia o pracę

Zaznaczyła, że pojawiają się również narzędzia, które wykorzystują AI do generowania ogłoszeń o pracę lub spersonalizowanych wiadomości do kandydatów na LinkedIn.

Zwróciła jednak uwagę, że wykorzystanie AI w rekrutacji niesie za sobą szereg zagrożeń. Całkowite powierzenie weryfikacji CV algorytmom AI powoduje, że osoby, które nie wpiszą się w klucz, zostaną automatycznie odrzucone w procesie.

REKLAMA

"Stwarza to ryzyko pominięcia w rekrutacji osób mogących mieć wartościowe doświadczenie oraz kompetencje, które również będą cenne w danej roli. Sztuczna inteligencja nie jest gwarantem równości szans i wykluczenia dyskryminacji w procesach rekrutacyjnych" – przekazała.

Wskazała, że ryzyko odrzucenia z procesu osób, które nie "wpasują się" w klucz przyjęty przez AI jest zależne w głównej mierze od dwóch czynników: pierwszy z nich to założenia filtrowania, jakie przyjęliśmy, drugi, to czy wstępną selekcję CV powierzamy wyłącznie sztucznej inteligencji.

Zachowanie "człowiekocentryczności"

Największym wyzwaniem, według Olczak, związanym ze zwiększaniem zaangażowania i wykorzystania AI w rekrutacji jest zachowanie "człowiekocentryczności".

"Jeżeli w ogóle nie przeglądamy CV własnoręcznie, istnieje bardzo duże ryzyko, że przy źle dobranych kryteriach z procesu zostaną wyłączone nawet te osoby, na którym nam jako organizacji bardzo zależy" - przekazała.

Dodała, że należy pamiętać, iż algorytmy sztucznej inteligencji bazują na analizie danych historycznych, które mogą być niepełne lub w jakimś stopniu zanieczyszczone.

"Działania zespołów HR powinny przede wszystkim skupiać się na ludziach. Niezależnie od tego, jakiej użyjemy technologii, ważne jest to, żeby w komunikacji z kandydatami to człowiek był na pierwszym miejscu" - przekazała.

Dodała, że widzi bardzo duży potencjał wykorzystania AI w analizowaniu procesów rekrutacyjnych oraz wdrażaniu pracownika. "Wykorzystanie sztucznej inteligencji może dostarczać zespołom HR informacji oraz danych dotyczących efektywności procesów. Dzięki temu możemy szybciej reagować i wdrażać zmiany tam, gdzie są one potrzebne".

Zwróciła także uwagę na wiele możliwości, które daje nam AI. Jednak podkreśliła, że określając działania, w których sztuczna inteligencja może nas wesprzeć, musimy pamiętać o tym, że to człowiek jest na pierwszym miejscu.

"Wykorzystanie AI może pozwolić na zautomatyzowanie procesu dzielenia się informacją zwrotną z kandydatami i kandydatkami, również, jeśli chodzi o status, na jakim etapie procesu zostali odrzuceni oraz feedback dotyczący decyzji" - powiedziała.

Zauważyła, że obecnie dostępne dla zespołów HR systemy rekrutujące ATS w pewnym stopniu pozwalają na automatyzowanie tych działań np. poprzez wykorzystanie szablonów wiadomości powiązanych z powodem odrzucenia poszczególnych osób.

"AI daje takie możliwości, ale musimy pamiętać, że dzielenie się informacją zwrotną, dzielenie się pełnym kontekstem, a także spersonalizowane wiadomości dla kandydatów i kandydatek są bardzo istotnymi elementami procesu rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, żeby w tych procesach zachować +człowiekocentryczność+" – przekazała. AI może wspierać nasze działania, ale nie w pełni je zastępować.

Autorka: Iga Leszczyńska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sztuczna inteligencja (AI)
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
AI i automatyzacja w sektorze finansowym [WYWIAD]

Jak nowe technologie wpływają na pracę banków? Czy klienci powinni obawiać się o swoje pieniądze? Jak sztuczna inteligencja już teraz wspomaga pracę sektora finansowanego? Na pytania odpowiada Aleksander Kania Lider UiPath w Polsce.

Robot zamiast człowieka w nawigacji Google Maps. Nie usłyszymy już Jarosława Juszkiewicza

Ostatnio pisaliśmy o audycjach radiowych generowanych przez sztuczną inteligencję, a teraz przyszedł czas na robota zamiast człowieka w nawigacji Google Maps.

Sztuczna inteligencja – AI zaczyna być użytecznym pomocnikiem pracowników na coraz większej liczbie stanowisk pracy

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy, odciąża z rutynowych obowiązków i pomaga w kreatywnych zadaniach. Pracownicy uwolnieni z potrzeby wykonywania czasochłonnych, nudnych i powtarzalnych czynności mają więcej czasu na myślenie koncepcyjne i kreację.

Przejmij kontrolę nad sztuczną inteligencją – a AI w firmie. Jak w praktyce stosować przepisy AI Act

Przepisy regulujące korzystanie ze sztucznej inteligencji przez firmy, tak zwany AI Act, weszły w życie 1 sierpnia 2024 r. Ich celem jest wspieranie biznesu w odpowiedzialnym wdrażaniu oraz rozwoju AI, uwzględniając podnoszenie poziomu bezpieczeństwa obywateli Unii Europejskiej.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w nowoczesnym biznesie

W dobie cyfryzacji, sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem strategii biznesowych firm na całym świecie. Jej rola w zwiększaniu efektywności i produktywności zespołów jest nieoceniona. AI rewolucjonizuje codzienne operacje zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zespołowym.

AI w biznesie. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentów

AI ma być najbardziej dochodowym sektorem w gospodarce globalnej w ogóle, obok przemysłu zbrojeniowego. Tymczasem na obecnym etapie sektor biznesu wyraża ostrożne zainteresowanie sztuczną inteligencją. Okazuje się bowiem, że większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania.

AI w Polsce do 2030 roku jak 4,9 mln osób. Wartość produkcyjna: 90 mld USD rocznie [prognoza]

Wśród beneficjentów AI znajdzie się Polska, która może zyskać nawet 90 mld dolarów rocznie. Polska znalazła się na siódmym miejscu wśród gospodarek z UE, USA, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii o najwyższej rocznej zdolności produkcyjnej wytworzonej dzięki wsparciu tej technologii - wynika z raportu firmy EY. Podano, że AI pozwoli osiągnąć w Polsce wartość produkcyjną odpowiadającą pracy 4,9 mln osób.

Sterowanie komputerem falami mózgowymi, mruganiem oczu, mrugania lub zaciskaniem zębów. AI + Neurotechnologia dla integracji niepełnosprawnych

Dwie firmy połączyły siły w celu wsparcia integracji osób niepełnosprawnych dzięki sztucznej inteligencji i neuro-technologiom. Celem jest rozwój i doskonalenie nowego rodzaju interfejsu mózg-maszyna, który przekształca różnorodne dane neurofizjologiczne (fale mózgowe, aktywność serca, mimikę twarzy, ruchy oczu) w polecenia mentalne. Pierwsze efekty będą widoczne już niedługo podczas sztafety z pochodnią olimpijską.

REKLAMA

Trzeba pilnie dokonać implementacji! Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI)

Ruszyły prace nad polskim aktem o sztucznej inteligencji (AI). Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało kilka pytań - trwają prekonsultacje. Podkreśla się, że to pierwsze na świecie prawo, które w tak złożony a zarazem kompleksowy sposób rozwiązuje problemy, które nawarstwiały się od wielu, wielu lat związane z rozwojem sztucznej inteligencji. Płaszczyzn tych problemów jest wiele: od prawa do ochrony wizerunku, danych, odpowiedzialności za błędy sztucznej inteligencji (cywilnej, administracyjnej i karnej), praw pracowniczych, po prawa konsumenckie, autorskie i własności przemysłowej. Nowe unijne prawo wymaga wdrożenia w państwach członkowskich UE, w Polsce trwają więc prace nad implementacją. Są one jednak na początkowym etapie.

Microsoft Copilot, czyli jak AI zmieni codzienny workflow w Microsoft 365

Microsoft Copilot to innowacyjne narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które zmienia sposób, w jaki firmy na całym świecie realizują swoje zadania w ramach pakietu Microsoft 365. Według raportu Microsoft "The Future of Work", aż 70% wczesnych użytkowników Copilot zgłasza wzrost produktywności, a 68% odnotowuje znaczącą poprawę jakości swojej pracy. Warto bliżej przyjrzeć się temu narzędziu i zrozumieć, jak działa oraz jakie korzyści może przynieść wdrożenie go do w firmie.

REKLAMA