Chat GPT: Resort edukacji o szansach i zagrożeniach sztucznej inteligencji w szkołach
REKLAMA
REKLAMA
„Chat GPT w szkole – szanse i zagrożenia” poświęcony jest w większości chatowi GPT, który opracowała amerykańska firma OpenAI. Chat GPT służy m.in. do tworzenia odpowiedzi na pytanie lub polecenia wprowadzane przez użytkownika. Potrafi też wykonać bardziej złożone zadania, na przykład napisać opowiadanie. Światowe media zwróciły uwagę na to, że Chat GPT ma duże możliwości i stał się popularny wśród użytkowników internetu.
REKLAMA
Konieczne są kreatywność i etyka
REKLAMA
„Chat GPT może wesprzeć proces nauczania i uczenia się, jeśli tylko kreatywnie i etycznie wykorzystamy jego możliwości. Uczniowie powinni jednak wiedzieć, że warunkiem ich sukcesu w życiu zawodowym są ich kompetencje. Żeby zaś mogli je w sobie rozwinąć, niezbędna jest im pomoc nauczyciela, którego rolą jest prowadzenie zajęć w taki sposób, by sprzyjały nauce krytycznego myślenia, kreatywności, komunikacji i kooperacji” – czytamy w materiale „Chat GPT w szkole – szanse i zagrożenia”. Chat GPT nie jest narzędziem pozbawionym wad, co jednak nie powstrzymuje uczniów przed wykorzystywaniem go już dziś.
„Świadome korzystanie z niego przez nich nie powinno ograniczać się do prób napisania za jego pomocą pracy domowej. Nauczyciele stają tym samym przed prawdziwym wyzwaniem – jak oceniać prace, które mogą być tworzone całkowicie lub w bardzo dużym stopniu przez sztuczną inteligencję” – zwrócono uwagę.
Grupa robocza zajmie się sztuczną inteligencją
REKLAMA
MEiN podało, że w odpowiedzi na potrzeby nauczycieli poszukuje sposobu wsparcia ich w pracy. Dlatego utworzono grupę roboczą “AI w Edukacji”, w ramach której pełnomocnik prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, pełnomocnik ministra edukacji i nauki ds. Transformacji Cyfrowej – Justyna Orłowska, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki – Mateusz Rafał oraz zastępca dyrektora ds. Cyfryzacji Edukacji i Nauki w Instytucie Badań Edukacyjnych – Michał Przymusiński zajmują się tematem przyszłości i wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji m.in. z kluczowymi liderami opinii Microsoft i Microsoft dla Edukacji. Grupa – jak podaje resort – jest otwarta na współpracę z ekspertami zainteresowanymi tematyką sztucznej inteligencji.
W efekcie tych działań w Instytucie Badań Edukacyjnych przebadano potrzeby nauczycieli. Pierwszy krokiem jest artykuł “Chat GPT w szkole – szanse i zagrożenia”, który zawiera m.in. informacje o tym, czym jest Chat GPT i jak wpływa na edukację, jakie zagrożenia rodzi jego użycie, jak korzystać z niego mądrze oraz sprawdzić, czy na przykład praca domowa została przygotowana samodzielnie.
„Materiał został poddany badaniu zgodności z potrzebami nauczycieli. Wyniki posłużą do przygotowania kompleksowych rozwiązań wykorzystujących narzędzia cyfrowe, takie jak bazy wiedzy, strony internetowe, mechanizmy tzw. najczęściej zadawanych pytań i inne formy interaktywnego wsparcia nauczycieli” – zapewnia MEiN.
Autorem publikacji jest dr Michał Machura. Wsparciem merytorycznym służyli: dr Tomasz Łukawski, Tomasz Serafin, Mateusz Ciborowski, Monika Gronostajska-Holeksa i Anna Marek.
Materiał „Chat GPT w szkole – szanse i zagrożenia” można pobrać ze strony MEiN: https://www.gov.pl/attachment/32292d82-f488-449a-a786-15875023b2f9. (PAP)
Autor: Szymon Zdziebłowski
REKLAMA
REKLAMA